Få den afsprittede finger ud: Nytænk din forretning i coronatider

Håndsprit, hudsult og hilsner på afstand. Verden og hverdagen er forandret. Og anledningen til at nytænke din forretning har sjældent været bedre end nu.

Coronakrisen er, adfærdspsykologisk set, et gigantisk ’moment of power’ til at skabe adfærdsændringer og innovationer. Alles vaner er disrupted; som medarbejder, forbruger, borger og privatperson, og vores opmærksomhed og motivation er synkroniseret. Det giver både behov og mulighed for at bryde vanetænkning – og stor åbenhed og lydhørhed blandt kolleger, ledere og kunder for nye ideer.

Så selv om forandringer er krævende for de fleste af os, så er det bare med at få den afsprittede finger ud og komme i gang. Med at udvikle nye produkter og ydelser. Gentænke salgskanaler. Lave målgruppeanalyser. Forsøge at ændre din og andres adfærd. Eller noget helt femte.

Den gode nyhed midt i krisen er altså, at din virksomhed kan komme styrket ud på den anden side. Og faktisk er vi ifølge en kreativitetsforsker mest kreative og innovative, når vi står over for en fælles trussel og er under tidspres – kig bare på det danske sundhedsvæsen pt.

Et potpourri af gode eksempler

”Så hvordan kan jeg tilpasse min forretning den nye virkelighed?” spørger du kanske.

Jo, her kommer en række inspirerende eksempler fra organisationer, der har formået at omstille sig til coronalivet hurtigere, end du kan klappe stavelserne i agilitet.

Samme produkt, ny kanal

Rigtig mange af os har måttet tilpasse vores kommunikation og indkøbsvaner og tage nye kanaler i brug for at nå hinanden og få dækket vores behov. Selv din gamle onkel Aage er blevet superbruger i Zoom og shopper sine rawplugs online.

Og når din målgruppe ændrer sine kommunikationskanaler og -vaner, så har du bare at følge trop, hvis du stadig vil nå dem.

Lad mig give dig et par eksempler:

Viborg Bibliotekerne: Takeaway-bøger

Hvis du ikke synes, at biblioteker rimer på omstillingsparathed, så kan du godt smutte på strategiskolebænken igen. Tag bare Viborg Bibliotekerne. I en tid med isolation, lukkede butikker og begrænset socialitet på matriklerne oplevede de – sjovt nok – stor efterspørgsel på gode læseoplevelser. Men ligesom så mange andre kunne de ikke møde deres målgrupper de sædvanlige fysiske steder. Derfor lancerede de konceptet takeaway-bøger:

I samarbejde med konditoriet Søster Lagkage imødekommer Viborg Bibliotekerne altså borgernes nye behov. Samtidig formår de at tydeliggøre, hvordan de følger Sundhedsstyrelsens anbefalinger. Bibliotekarerne har handsker på, og bogposerne lukkes helt til med tape. Først når den pakkede bogpose har stået i karantæne i 48 timer, er den klar til afhentning. Smukt, ik’?

Tøjbutikken Kyoto: Eksklusivitet og onlinesalg

Tøjbutikken Kyoto i København er endnu et pragteksemplar på en kreativ coronaomstilling. Siden Mor Mette lukkede Danmark ned, har tøjbutikken mødt sine kunder på forsvarlig vis ved at kreere et koncept, hvor du kan have butikken helt for dig selv – eller i selskab med maksimalt én anden kunde:

Kyotos koncept virker. Både fordi det viser ansvarlighed, og fordi det giver en god kundeoplevelse: det smager lidt af eksklusivitet at have butikken (næsten) for sig selv. Når der tilmed er tale om et begrænset antal bookinger pga. det forholdsvis korte tidsinterval, så kan kunderne hoppe på krogen pga. scarcity-princippet – som kort fortalt handler om, at vi vil have mere af det, som vi kan få mindre af.

Jamen, der er da ikke rigtig tale om en ny kanal, når kunderne møder op i samme fysiske butik, vil du måske indvende? Nej, men Kyoto har også stablet en webshop sammen for stadig at kunne servicere målgruppen, og sådan en havde de ikke før.

Det Kongelige Teater: Kunst til folket

Mens kulturlivet bløder, har Det Kongelige Teater sat ind for at ramme publikum, som nu sidder hjemme i stuerne. Det gør de ved at digitalisere en bred vifte kulturelle oplevelser på deres hjemmeside, hvor man kan få indblik i teatrets arbejde, møde de ansatte, bruge digitale skolematerialer og streame hele opførelser af ballet, opera, skuespil og koncerter.

Ikke nok med at de kan fastholde relationen til deres trofaste publikum, så kan de også ramme nye målgrupper med de digitale tilbud – bl.a. de unge, som de traditionelle kulturinstitutioner ikke altid har lige let ved at få fingrene i.

Prol eller art? Klart art.

CPH:DOX: Hjemmebiograf 2.0

Og nu vi er ved kulturlivet og coronacompliance, så er det ikke til at komme uden om filmfestivalen CPH:DOX. For hvad gør du, når du skal til at afholde en af verdens mest anerkendte dokumentarfilmfestivaler, lige som lockdown og forsamlingsforbud rammer? Du flytter stort set hele baduljen online, så folk kan købe billetter og se både film og livedebatter hjemme fra sofaen (og beholde hyggebuksen på frem for at skulle i det fancy filmfestivaltøj). Det blev med festivalledelsens egne ord en ”overvældende succes”.

Samme målgruppe, nyt produkt

For nogle virksomheder og organisationer er der lagt låg på kerneydelser og –produkter. Her gælder det om at tilbyde noget nyt.

Jamen, det kan man da ikke bare sådan lige gøre, tænker du måske.

Det kan du jo blive nødt til, svarer jeg. Nød lærer som bekendt nøgen kvinde at spinde:

Hobro IK: Sammenhold på nye måder

Superligaklubben Hobro IK er ligesom mange andre foreninger ramt af pandemien. Og hvordan kan du holde gang biksen, når alle fodboldkampe, stævner, kurser, seminarer og klubbesøg er aflyst? Du kan fx lave et virtuelt hold, der flugter med dit brand og de værdier, du også praktiserer i coronafri tider. For der er selvfølgelig konsistens i din fortælling.

Hobro IK har længe slået sig op på sammenhold. Både i truppen og blandt fans, frivillige, partnere og tilhængere. Derfor har de nu lavet et virtuelt hold, kaldet Sammenholdet, hvor du kan støtte klubben ved at købe billetter i forskellige prisklasser. Så kan du fx være ”Tolvtemanden” eller ”Stjerne for en dag” og få alt fra en autograf til dit eget træ bag tribunen. Med navneskilt og det hele.

Resultat? Produktportefølje fra 1. division til Superliga.

Og så kan jeg godt leve med, at nogle af ”billetterne” indeholder rigtige billetter, til når der igen spilles fodbold.

Red Barnet: Omtanke på afstand

Eftersom alle frivillige tilbud er lukket ned, har de frivillige i Red Barnet skullet finde på nye måder at hjælpe sårbare familier i hele landet på. Nu ringer de til både børn og forældre, som de har et tillidsfuldt forhold til, og tilbyder dem samtaler om deres situation og trivsel. De frivillige hjælper også med indkøb og afhentning af medicin og laver aktivitetspakker med materialer og ideer til beskæftigelse, som de leverer uden for familiernes dør.

Hvis du er helt idéforladt, når det handler om at opfinde nye produkter eller ydelser til din målgruppe, så kan du jo genlæse et af vores gamle indlæg om idegenerering.

Samme produkt, ny målgruppe

Hvis du ikke kan ændre dit produkt eller din ydelse, men din primære målgruppe er forhindret i at bruge eller købe det, så må du tænke i alternative målgrupper. Hvilke målgrupper og hvilke behov findes ude i coronaland lige nu? Og hvordan kan (nogle af) dine produkter imødegå dem?

Det har den hårdt prøvede hotelbranche et par gode bud på:

Comwell Hotel og SleepCph: Ro til arbejdet og hjælp til boligsøgende

Selvom mange formår at skabe gode hjemmearbejdsforhold, bakser andre med at få ro for unger og roomies eller er trætte af at slå sten-saks-papir med partneren om den gode kontorstol i sommerhuset.

Derfor har Comwell og SleepCph tænkt ud af minibaren og ind i nye målgruppers behov. Ligesom mange andre hoteller er de ramt af manglen på turister og overnattende konferencegæster, men i stedet for at lukke ned, kan du nu leje et hotelværelse på Comwell på dagsbasis som et kontoralternativ.

Og SleepCph udlejer nu hotelværelserne på månedlig basis til boligsøgende i København, hvor det pt. er svært at finde en bolig, hvis du ikke har rigtig mange penge i banken.

Hotel Hillerød: Kernefortælling i fuldt flor

”På Hotel Hillerød og Restaurant krydderiet kommer vi dig i møde”. Sådan lyder det både på Hotel Hillerøds hjemmeside og i deres kernefortælling, og coronakrisen har vist, at de mener det.

Normalt lever det nordsjællandske hotel af turister og forretningsrejsende, der alle har kunnet spise i Restaurant krydderiet. Restauranten må ikke være åben pt., men den må gerne sælge takeaway. Og når der nu også er ekstra mange mennesker i Hillerød, der køber takeaway i disse tider, hvorfor så ikke tilpasse sig situationen?

Derfor sælger hotellet nu takeaway de fleste af ugens dage. Ikke hvilke som helst retter på en hvilken som helst måde, men retter baseret på lokale råvarer med håndskrevne hilsner i poserne. På den måde får hotellet elementer fra kernefortællingen – lokale råvarer og godt værtskab – til at leve i røget gråand og sød rabarberkompot. Og det er jo alfa og omega at kunne omsætte sådan en fortælling i praksis, ved du nok.

Og så viser de ovenikøbet på Facebook, hvordan du skal anrette dit takeaway, så der bliver ægte Hotel Hillerød-stemning hjemme i stuen.

Voila – udfordring på kerneydelse vendt til behovsafdækning og branding i lokalområdet.

Hvis du har svært ved at spotte behov og målgrupper i markedet, så er der kun én ting at gøre: Tal med potentielle målgrupper. Træd i deres fodspor.

Hvad venter du på?

Skal din virksomhed så til at tilbyde takeaway-[indsæt dit produkt]? Måske ikke. Men den skulle gerne overleve krisen – eller endnu bedre: Komme styrket ud på den anden side.

Og skulle du få brug for en nyvasket hånd til den øvelse, så kan du læse mere om, hvordan vi med en målrettet indsats kan hjælpe dig til positive forretningstiltag.

Du kan også bare hive fat i mig med det vons.

Mød

Marie Hemmingsen
Lead Content Advisor

Maries arbejdsdag er fyldt op af lige dele strategi, copywriting og projektledelse. Hun udvikler kommunikationsstrategier og personaer, skriver kernefortællinger og stillingsopslag og gør hjemmesider og vejledninger mere brugervenlige. Marie har bl.a. løst opgaver for Sampension, Digitaliseringsstyrelsen og Aarstiderne og er redaktør på vores egen bro blog.