indsigtsdrevet og Adfærdsbaseret forretningsstrategi

Sådan hjalp vi med at skabe en indsigtsdrevet og adfærdsbaseret forretningsstrategi

Overblik

Hvordan skaber man en forretningsstrategi, som ikke blot havner i skuffen, men som faktisk bliver omsat til reel adfærd? Og som kan implementeres og skabe resultater på tværs af en hel organisation? Det var succeskriterierne for Codans 2025-strategi, som bro hjalp med at udvikle gennem en indsigtsdrevet og adfærdsbaseret strategiproces.

Strategien blev bygget med afsæt i en lang række indsigter om organisationen fra et inside-out og et outside-in perspektiv. Alt dette supplerede vi med vores viden fra adfærds- og organisationspsykologien, og sammen med lederteamet og en række medarbejdere blev kursen for Codans fremtid sat.

Udfordring

Sammen med Codan skulle vi skabe en forretningsstrategi, som kunne kaskaderes og implementeres i organisationen og sikre tydelige resultater frem mod 2025.

Proces

Med afsæt i et organisationsstudie faciliterede vi en co-creation-proces for ledere og medarbejdere. Tilgangen sikrede ejerskab og en genkendelig strategi for alle i Codan.

Resultat

Resultatet er en forretningsstrategi med direkte kobling mellem strategiske ambitioner, virksomhedskultur og adfærd i hverdagen. Med andre ord en ”Codan’sk” strategi fra A-Z.

To kvinder samarbejder foran tavle

Fra as is til to be

”Sammen om Codan” er en forretningsstrategi defineret af de mennesker, der hver dag gør Codan til Codan. Og en strategi der, i sin adfærdsbaserede og involverende metodik og opbygning, tager højde for den vanskelige implementering, hvor både ejerskab, ledelsesmæssig alignment og genkendelighed hos medarbejdere er en forudsætning.

Med andre ord en strategi med stærke forudsætninger for at bevæge sig op af skrivebordsskuffen og ind i hverdagen.

”'Culture eats strategy for breakfast' er nok den mest brugte floskel. Men netop med denne proces - hvor vi sikrede, at vores reelle adfærd hænger sammen med strategien - har vi fået en strategi for Codan, hvor kultur og retning går hånd i hånd. Dét at fjerne vores egne antagelser og bruge indsigter fra kunder, stakeholdere og medarbejdere har gjort, at vi har fået en strategi og en retning i Codan, de fleste kan se sig i. Det skaber et stærkt momentum for Codans udvikling.”

Christian Baltzer
CEO i Codan

Arkivskab som er kategoriseret efter adfærdsdesign
”Hvis vi rent faktisk skal skabe forandringer i organisationen – og lykkes med at løfte strategien – så kræver det, at vi tør slå ørene ud og betragte vores organisation ved at inddrage andre perspektiver end ledelsens. Det er her, vi lykkes med at skabe spejling og motivation for medarbejderne, så de rent faktisk engagerer sig i strategiens fokusområder.”

Helle Bro
Ansvarlig for strategiprocessen og CEO i bro