Overblik
I Region Syddanmark havde de en vigtig og meningsfuld ambition: De ville skabe mest mulig livskvalitet for borgerne på Socialområdet – og de ville gøre det med afsæt i en række tværgående (kerne)værdier. Men hvad er borgeroplevet livskvalitet? Og hvordan sikrer man, at borgerne mærker en reel forskel i hverdagens møde med de ansatte? Dette var et par af de spørgsmål, vi skulle finde svar på.
Da borgerne på socialområdet repræsenterer en høj grad af diversitet i behov og ønsker, var projektet kendetegnet ved en række svære dilemmaer og beslutninger. Værdierne skulle fungere som tværgående pejlemærker for områdets +1000 ansatte, og samtidig skulle de gøre en mærkbar forskel lokalt for borgerne i de forskellige afdelinger.
Vores rolle i projektet bestod i at rådgive Socialområdet i at tilrettelægge og gennemføre en proces, der ville sikre de nødvendige indsigter om målgruppen, sikre udviklingen af de tværgående værdier og sikre, at værdierne i sidste ende ville blive oversat til handlinger, der ville medføre en stigning i oplevelsen af livskvalitet lokalt.
Vi rådgav blandt andet i dataindsamling, kvalitativ mønstergenkendelse, udvikling af værdier på baggrund af indsigter, oversættelse af værdier til aktiviteter og adfærd – og ikke mindst i den efterfølgende implementeringsproces.