Stemmer jeres fortælling stadig?
Kernefortælling, Tone of Voice og personaer er selvfølgelig ikke de tre eneste kommunikationsværktøjer, du skal pudse af i en pandemiforandret verden. Men de er tre af de mest grundlæggende, hvis du vil være sikker på, at I både internt og eksternt kan kommunikere klart om, hvem I er, og hvad I vil.
Hvem er I?
Du ved det godt. Jeres kernefortælling er den vigtigste ingrediens i jeres kommunikation. Og den har bare at være autentisk, ellers kommer blogredaktøren efter jer.
I har formentlig allerede en kernefortælling. Og så tænker du, at den skid er slået. Men det er den ikke. For selvom en god kernefortælling har en vis holdbarhed, så skal I med jævne mellemrum genbesøge den. Fortællingen skal rumme jeres historie, kultur, viden, traditioner osv., men den også skal fortælle om, hvor I er på vej hen. Og den slags kan som bekendt ændre sig. Især i disse omskiftelige tider med en verdensomspændende pandemi. Rutiner, vaner og samarbejdsformer er i opbrud – måske også hos jer?
Så hvis jeres kernefortælling indeholder nogle linjer om, hvordan I hver fredag kl. 8.57 kører salgssprint foran en fysisk tavle – for det gjorde I vitterligt inden corona – så bliver I nødt til nu at fortælle noget om, hvordan det sker, når en tredjedel af kontoret arbejder hjemmefra. Og hvis der er i jeres kernefortælling står, at I er 77 kompetente kollegaer, men I efter corona enten er halveret eller fordoblet, så er det også værd at opdatere. Ligesom I måske har lagt en ny strategi, fordi jeres kundesegmenter har fået nye behov, eller fordi I har spottet nye markeder.
Hvis du skal have genopfrisket hukommelsen, så kan du lige her læse, hvordan du skriver en kernefortælling – og her kan du læse om, hvordan du får den til at leve: Gi’ din kernefortælling et los i r****
Giver I genlyd?
En ting er selvfølgelig, hvad I fortæller. Noget andet er måden, I fortæller det på. For ligesom I jævnligt skal genbesøge jeres kernefortælling, så skal I også et smut forbi jeres Tone of Voice. Altså det skriv, der sætter rammen for måden, I kommunikerer på i jeres organisation, og som skal være lige så unikt som jeres kernefortælling, hvis I vil skille jer ud i mængde og marked.
Vi har tidligere lavet en femtrinsfandango, der kan hjælpe dig med at lave en Tone of Voice, der spiller de rigtige akkorder. De fem trin kredser om kernefortælling, målgrupper og kanaler, formål, ord og sprog. Så det siger sig selv, at hvis du ændrer noget i din kernefortælling, så kan det have betydning for din stemme. Ligesom det er afgørende, at du justerer klangen, hvis du vil tale til nye målgrupper (mere om det nedenfor) eller finde nye kollegaer. Hvis I er gode til at udvikle og følge en Tone of Voice, kan de bare på måden, I skriver på, få en ret god fornemmelse af, hvem I er.
Rammer I de rigtige?
Vi har allerede været inde på det. Forandringer og nye strategier kan meget vel betyde, at I også har fået nye målgrupper, eller at jeres traditionelle målgruppers vaner og behov har ændret sig. Og de skal selvfølgelig (stadig) føle sig ramt lige i solar plexus.
Et af vores yndlingsværktøjer, når vi taler målgrupper, er personaer. Fiktive og karikerede, nuvel, men baseret på analyse og feltarbejde, så de bliver gode repræsentanter for målgruppen og dermed er en hjælp, når du skal kommunikere. For det er som bekendt nemmere at tale til Hanne, der har hang til helseprodukter, hedvin og heste-retreat, end til et ansigtsløst segment.
Vi har tidligere slået et slag for, at det kan være vigtigt, om din modtager spiller petanque. Men sæt nu, at petanque-Lars har fået en ny hobby under corona, så det ikke længere er afgørende, at jeres drikkedunke er gode at drikke pastis af, men at de kan holde energidrikken kold på cykelturen med resten af lycra-klubben?