9 tips: Gi’ din kernefortælling et los i r**en
Kernefortælling? Ja, jeg vil vove at påstå, at en kernefortælling nok er den vigtigste ingrediens i din kommunikation. Det er en slags profiltekst for din virksomhed, og dens fornemmeste opgave er at formulere essensen af, hvad I står for – og hvilken værdi I skaber.
Og hvis ikke, du har en kernefortælling, så skal du dø. Okay, mindre kan gøre det, men du bør give vores afsnit af bro fm et lyt, hvor du får svaret på, hvorfor du selvfølgelig skal have en kernefortælling.
Ni tips til levende kernefortællinger
Din kernefortælling kan bruges i din interne og eksterne kommunikation. I dag får du ni eksempler på, hvordan du sparker liv i din kernefortælling ved at omsætte ord til konkret handling. Uanset hvor du sidder i din organisation – og uanset hvad der er fokus i din kernefortælling.
Tip #1: Employer branding
Hvis du arbejder med employer branding, og der i jeres kernefortælling står, at I vil øge kendskabsgraden til jeres kollegiale fællesskab i organisationen, så del et teambillede på sociale medier, når I er til DHL eller mødes til den halvårlige brætspilaften.
Tip #2: Ledelse
Hvis du arbejder med ledelse, og der i jeres kernefortælling står, at I går ind for effektivitet frem for lange møder, så sæt standardindstillingen for mødeindkaldelser til 20 og 45 minutter – fremfor de præindstillede 30 og 60 minutter.
Tip #3: HR
Hvis du arbejder i HR, og der i jeres kernefortælling står, at I er loyale medarbejdere, der altid hjælper til, hvis en kollega bliver syg, så indfør ”kvartalets medarbejder”. Og hæng et diplom op i medarbejderkantinen.
Tip #4: Kompetenceudvikling
Hvis du er mellemleder, og der i jeres kernefortælling står, at I prioriterer kompetenceudvikling, så hæng et årshjul op, hvor I noterer kurser og konferencer, I skal deltage på. Og endnu bedre: book allerede nu tid i kalenderen til den efterfølgende vidensdeling.
Tip #5: Events
Hvis du arbejder med events, og der i jeres kernefortælling står, at I skaber værdifulde events for målgruppen, så lav et event-koncept, I trofast følger for at sikre den røde tråd. Opret desuden en idébank, hvor I løbende noterer gode vinkler på events.
Tip #6: Kommunikation
Hvis du arbejder med kommunikation, og der i jeres kernefortælling står, at I vil være i øjenhøjde med jeres målgruppe, så lav en Tone of Voice, der guider jer i jeres kommunikation. Og hvis du vil kommunikere overbevisende og effektfuldt, så snup vores 5 bro’bare brandtaler.
Tip #7: Marketing
Hvis du arbejder med marketing, og der i jeres kernefortælling står, at I vil være kendte blandt sportsinteresserede i alderen fra 18 – 45, så bliv sponsor i den lokale ishockeyhal – og bliv set ved alle hjemmekampe.
Tip #8: Rekruttering
Hvis du arbejder med rekruttering, og der i jeres kernefortælling står, at chefens dør altid er åben, så invitér chefen forbi de sidste 5 minutter af jobinterviewet til at hilse på. Og vis desuden nye medarbejdere jeres kernefortælling, når de bliver ansat, så de lynhurtigt får en fornemmelse af kulturen.
Tip #9: Kundeservice
Hvis du arbejder med telefonisk kundeservice, og der i jeres kernefortælling står, at I leverer god service til alle kunder, så opstil tre plastiksøjler, hvor medarbejdere kan smide en rød, gul eller grøn plastikbold i, når feedbacken tikker ind.
Men hvordan gør du så det?
Når du har en kernefortælling, handler det om at få den forankret i organisationen. Og det er lettere at gøre, når den er omsat til konkrete handlinger som i eksemplerne ovenfor.
Som med de fleste andre forandringer er det nemmest at få folk med, hvis de bliver involveret i processen. Derfor er det vigtigt at involvere medarbejderne i udformningen af din kernefortælling. Medarbejderne skal ganske enkelt engageres.
Nedsæt fx en arbejdsgruppe, der voucher for kernefortællingen, inden den bliver blæst op på storskærm i kantinen til det årlige kick-off. Kernefortællingen bliver først for alvor mærkbar, når den ligger trygt og godt på rygraden af alle medarbejdere
Du bliver aldrig færdig med din kernefortælling
Nogle gange giver det mening at bruge kernefortællingen i sin helhed – andre gange vil det kun være relevant at gengive enkelte historier eller brudstykker.
Ligegyldig hvilken sammenhæng, den skal bruges i, fungerer den som et strategisk og kommunikativt kompas, der viser en retning, så der ikke fægtes i blinde. Som det første bør du identificere de vigtigste aktiveringspunkter i kernefortællingen og derefter udvælge et par stykker, du vil eksekvere på. Det kan være alt fra, hvordan kernefortællingen skal indbygges i jeres kommunikation, til hvordan kernefortællingen skal være synlig i jeres HR-politik.
Og du kan lige så godt se at komme i gang. For du bliver aldrig færdig med din kernefortælling. Du skal hele tiden arbejde med at gøre den relevant, også selvom det kan være svært at måle værdien.