Fra ukendt vision til medarbejder-engagement i FLSmidth

Overblik

Hvordan udbreder man kendskabet af en ny vision til 10.000 medarbejdere i 60 forskellige lande? Nogle bag et skrivebord, andre med hænderne i cementfremstillingen?

I bro planlagde vi sammen med kommunikationsafdelingen i FLSmidth en intern kampagne, som både oplyste og opfordrede. For det virker sjældent efter hensigten blot at råbe en strategi, vision eller de nye værdier ud i organisationen. Medarbejderne skal engageres - som de blev det her hos FLSmidth.

Udfordring

Sammen med FLSmidth skabte vi en kampagne, hvor vi oplyste om visionen, udarbejdede materialer til linjelederne og gav visionen fri til medarbejderne at tolke på.

Proces

Kampagnen bestod af plakater, film og slides. Men ambitionen var også at skabe nogle elementer, der kunne engagere medarbejderne.

Resultat

Som involverende kampagneelementer, lavede vi bl.a. en konkurrence, hvor medarbejdere fotograferede visionen, og en global word cloud på tværs af landegrænser og afdelinger.

"I den sidste fase blev værdien skabt. Det var også den modigste. For hvad kommer retur, når envejskommunikation erstattes af dialog? Ja, lige her kom fx fantastiske fotos ind fra mere end 30 forskellige lande. Og word clouden voksede sig stor og mangfoldig."

Karen Minke
Seniorprojektleder, bro