Grib en bog: En kampagne til forsvar for den uperfekte læsesituation

Hvis du har det ligesom os, så ville du ønske, at du fik læst lidt flere bøger. Af den skønlitterære slags. Der kommer bare børn, vasketøj og dårlige tv-serier i vejen. Du når aldrig til at brygge en kande te, tænde stearinlysene og sætte dig godt til rette i lænestolen med et uldtæppe over fusserne. Og når rammerne ikke er perfekte, så kan du jo ikke læse, vel?

Jo, du kan. Din egen forestilling om den ideelle læsesituation er nemlig en af læseglædens største fjender. Dét er en af nøgleindsigterne fra en række adfærdsundersøgelser, som bibliotekerne i Gentofte, Allerød, Lyngby og Fredensborg i fællesskab har lavet.

Derfor har vi samarbejdet om en kampagne, som skal få flere voksne til at læse skønlitteratur ved at gøre op med, at vi kan kun læse i perfekte omgivelser. Og som giver en række gode råd til at komme i gang – baseret på velkendte adfærdsprincipper. Alt sammen smukt forenet i et hashtag og en visuel identitet med ret så fine billeder, som vores egen husfotograf Nick har taget.

Her en smagsprøve, hvor dette indlægs forfattere er sprunget ud som modeller – fulgt af fire pointer fra kampagnen:

#1: Adfærdsprincipper som afsæt

Når vi vil have folk til at gøre noget andet, end de gør i dag, så kommer det nok ikke som nogen overraskelse, at vi har bygget kampagnen på adfærdsprincipper. De behøver næppe den store introduktion for den trofaste læser, så her blot et par ord om tre udvalgte princippers relevans i denne kampagne:

  • Nemhed trumfer alt: Kampagnen har fokus på at formidle, hvor nemt det er at læse. For det kræver faktisk bare en bog. Punktum.
  • Social proof: Vi viser, at andre også læser i uperfekte situationer – og opfordrer målgruppen til at gøre det samme.
  • Moment of Power: Kampagnen blev timet til at starte op, som det blev mørkere og koldere – og dermed mere oplagt at læse end at klippe hæk. Og så placerede vi bogmærker nogle af de steder, hvor vi gerne ville have folk til at læse. Mere om det om lidt.

#2: Koncept – hashtag og visuel identitet

Selvom der er tale om en mindre kampagne i et afgrænset lokalområde, har vi selvfølgelig udviklet et koncept for den. Det tæller dels hashtagget #gribbogen, dels en visuel identitet.

Med hashtagget har vi kogt hovedbudskabet i kampagnen ned i et udtryk: Du skal gribe en bog. Vi havde mange bud i spil, men landede på #gribbogen af to årsager: For det første fordi det illustrerer handling – vi vil gerne have folk til at tage en bog i hånden. For det andet fordi det indeholder ordet bog. Det var nemlig vigtigt, at der er tale om en fysisk bog og ikke en e-bog – og derfor rammer hashtagget bedre ved at indeholde ordet bog (eller side) end ved at indeholde ordet ”læs”.

Og hvorfor en fysisk bog, spørger du måske? Jo, fordi en papirbog giver en mere rummelig oplevelse og et bedre kronologisk overblik, når du vender sider. Og den er dermed bedre til at holde din hjerne skarp. Det kan du blive klogere på fx i denne artikel.

Ved at bruge hasttaget i al materiale og alle aktiviteter har vi sikret en rød tråd i kampagnen. Og vi har gjort målgruppens læsning delbar under én fællesnævner.

#3: Fysisk dimension – bogmærker

Nu tænker du måske: ”Ha, den lå lige til højrebenet med et bogmærke i en bogkampagne, hva’?”. Men nu er der jo ingen skam i at ty til ting, der ligger lige for fødderne af en. Derfor har vi lavet en række bogmærker. Vi ville gerne have målgruppen til at læse fysiske bøger. Derfor ville vi også gerne have et fysisk element i kampagnen knyttet til bogen og læseoplevelsen.

Fra et målgruppeperspektiv er ideen med bogmærkerne, at de både er i brug, når man læser, og dermed minder en om, at man er i gang om at gøre noget godt for sig selv (jf. adfærdsprincippet om konsistens) og måske endda giver lyst til at dele oplevelsen. Og at de kan fange interessen, når de fx ligger hos kaffebaren eller i yoga-studiet.

Vi har lavet otte forskellige bogmærker til kampagnen med forskellige budskaber. De spiller på forskellige adfærdsprincipper og er designet til at ligge hos nogle af de lokale samarbejdspartnere, der har takket ja til at bakke op om kampagnen.

Sådan her ser de fx ud til kaffebaren:

Mens et mere generisk bud illustrerer, at det er nemt at læse:

Og dette spiller på konsistens – hvor man forpligter sig selv til at prøve et nyt læsested af:

#4: Digital dimension – webartikler, nyhedsbreve og SoMe-opslag

Ingen kampagne i 2020 uden digitale elementer. Hashtagget er selvfølgelig tiltænkt et digitalt liv, og det optræder derfor i både SoMe-opslag, billeddelinger og artikler skrevet til kampagnen. Som afsender har de respektive biblioteker kickstartet kampagnen ved at dele et opslag med en konkurrence, som ser sådan her ud:

For konkurrencer er jo altid gode til at få folk til at interagere.

Vi har også skrevet en artikel til bibliotekernes hjemmesider, der giver målgruppen gode råd til at kickstarte læsningen. Den er selvfølgelig også baseret på adfærdsprincipper. Og den bliver snart fulgt op af endnu en artikel, der har fokus på de gavnlige effekter af den læsning, modtagerne forhåbentlig allerede er godt i gang med.

Når vi ikke har kørt de gavnlige effekter i stilling som hovedbudskab i kampagnen, er det fordi, det sjældent er motiverende nok i sig selv, at noget er sundt. Ligesom vi alle sammen godt ved, at vi burde løbe et maraton i stedet for at spise endnu en plade Marabou.

Test dig til effekt

Kampagnen har ikke kørt længe nok til, at vi kan sige noget om effekten endnu. Men den bliver selvfølgelig fulgt op af en evaluering. Vi skal bl.a. se på, hvilke budskaber der er trængt bedst igennem hos målgruppen. Hvilke læseråd har hjulpet med at kickstarte læsningen?

Bibliotekerne i Gentofte, Allerød, Lyngby og Fredensborg har fra start haft den tilgang, at de vil teste forskellige ting af – apropos de forskellige bogmærker og fotos. Den tilgang er vi store fans af. Viser det sig, at nogle elementer har en god effekt, så kan de give læringen videre til andre biblioteker. Hvem ved, om du så støder på et fint bogmærke på din lokale kaffebar, selvom du befinder dig i Silkeborg eller det sydfynske øhav? I så fald må du endelig dele det med os og en kærlig hilsen til #gribbogen.

Skribenter

Marie Hemmingsen
Se profil
Karen Minke
Se profil

0 Kommentar


Tilføj en kommentar

Læg en kommentar

Kom i kontakt

Marie Hemmingsen

Seniorkonsulent

Maries arbejdsdag er fyldt op af lige dele strategi, copywriting og projektledelse. Hun udvikler kommunikationsstrategier og personaer, skriver kernefortællinger og stillingsopslag og gør hjemmesider og vejledninger mere brugervenlige. Marie har bl.a. løst opgaver for Sampension, Digitaliseringsstyrelsen og Aarstiderne og er redaktør på vores egen bro blog.