Se på dine opgaver med nye øjne

Forestil dig, at du sam­men med et par kol­le­gaer får en opgave, der min­der om noget, I tidligere har løst. I er smarte, så I læg­ger ud med at brain­storme over, hvilke mod­eller, metoder, præsen­ta­tion­er og tek­ster I kan gen­bruge fra tidligere.

Resul­tater­ne er derefter: I løs­er genk­endelige udfor­dringer, ender i velk­endte dilem­maer, som I kender bagve­jen ud af, og til sidst fejr­er I suc­cess­er foran hjem­mepub­likum­met. Når opgaven er færdig to måned­er senere, står I med et fint resul­tat. Men der er også tre sandsyn­lige men’er:

  • Resul­tatet lign­er til forvek­sling noget, I har skabt før.
  • I har gen­t­aget lige så mange fejl som succeser.
  • I vil sandsyn­ligvis ikke nå ud til nye målgrupper.

Så I kunne også vælge at starte på en frisk: Lade de gam­le opgaver og metoder ligge og viske tavlen ren. Forestille jer, at I ikke vid­ste alt det, I ved i dag. At I var helt blanke.

Og på den måde kan I afdække mulighed­er og poten­tialer, som er så nemme at overse, når automa­tismerne spiller med musklerne.

Men hvor­dan læg­ger man låg på sin viden, spørg­er du måske.

Det er svært, svar­er jeg. Men der er en metode, der kan hjælpe dig: Beginner’s mind. Og den skal det han­dle om i dag.

Smid sådan-plejer-vi-at-gøre-panseret

Beginner’s mind er en gam­mel zen­bud­dhis­tisk metode, som Stan­ford Uni­ver­sitets pro­fes­sor Car­ol Dweck har fors­ket i. Og meto­den går ud på at forestille sig, at man er nybegynder.

Du skal prøve at glemme alt, du ved om et emne eller pro­jekt. Gem al din erfar­ing og alle dine hold­ninger i en kasse, som får lov at sam­le nuller­mænd under skrive­bor­det for en stund.

På den måde undgår du at lade al din viden – og ikke mindst alt det, du fejlagtigt tror, at du ved – farve dine syn­spunk­ter og til­gang til opgaven. Og du undgår at løbe ind i de samme blindgy­der, som du ple­jer. For uanset hvor sej en organ­i­sa­tion, du arbe­jder i, så har I garan­teret også nogle ting, der altid vold­er jer prob­le­mer. Nogle mål­grup­per, I har sværere ved at trænge igen­nem til end andre. Nogle kun­der, I altid bøvler med at gøre til­fredse. Nogle nød­der, I ikke kan knække.

Men måske er det ikke nød­der, der skal knækkes. Måske er det pær­er, der skal skrælles.

Problemet er, at du er så forbandet klog

Beginner’s mind-meto­den udspringer af idéen om the curse of knowl­edge”: Når vi først besid­der en viden, kan vi ikke forestille os ikke at have den. Det bety­der, at vi har svært ved at leve os ind i, hvor­dan andre, der ikke har den viden, opfat­ter tin­gene. Og det er immervæk et prob­lem, hvis vi gerne vil sætte os i vores mod­tagerens sted, så vi kan ramme dem lige i kry­d­deren med vores budskaber.

Måske rys­ter den kom­munalt ansat­te på hov­edet over folks man­glende evne til at sortere affaldet kor­rekt på gen­brugsplad­sen. Så man sæt­ter større og mere højtråbende skilte op, der fork­lar­er, hvad der skal smides ud hvor. Men det hjælper ikke, hvis udfor­drin­gen er, at borg­erne ikke ved, hvad småt brand­bart egentlig dækker over.

Sådan leger du nybegynder

Hvis du gerne vil prøve beginner’s mind-meto­den, vil jeg anbe­fale dig at sam­le et team, som giv­er hånd­slag på at lægge al viden på hylden for en stund.

I kan fx prøve at forestille jer, at jeres virk­somhed eller afdel­ing ikke eksis­terede. Ville I så starte den i dag? Og med hvilken for­målserk­læring bag jer? Hvor­dan ville I struk­turere jer, og hvad ville I satse på, hvis alle mulighed­er lå åbne? Jeg gæt­ter på, at I hur­tigt vil få nogle ideer, der er sjove at lege med.

I kan også gå mere konkret til værks og fokusere på en opgave eller et pro­jekt. Lad os sige, at I skal have en ny hjemmeside.

Her vil en typisk frem­gangsmåde være:

  1. Lav en analyse af den gamle.
  2. Analysér konkur­renternes hjemmesider.
  3. Kig på trends og ten­denser inden for CMS-systemer.

Men med et beginner’s mind gør I noget andet. Nu har I ingen anelse om, hvad der gør en hjemme­side god. Så nu spørg­er I jer selv: Hvad ville der ske, hvis vi ikke fandtes ved en google-søgn­ing? Kan vi opfinde det opti­male sted at fortælle omver­de­nen om os? Og hvis vi kun havde 100 ord og et min­ut til rådighed, hvad ville vi så fortælle og til hvem? Og hvor­dan skulle vi bygge vores hjemme­side op, så det kunne matche billedet?

Med de svar helt fremme i opmærk­somheds­bussen kan I nu gå tilbage til den mere gængse frem­gangsmåde. Jeres tanker, beslut­ninger og ind­byrdes spørgsmål vil garan­teret have ændret karakter.

Idéer trives i lyset – også selvom de ikke bliver brugt

Hvis jeg lige må lege politi­bet­jent til sidst, så giv­er beginner’s mind jer alt­så ikke belæg for, at I skal starte for­fra hver gang og genopfinde en metode, som vi allerede har.

Men alene det at have opdyr­ket nye ideer og givet dem plads i bev­id­s­the­den kan åbne for andre kreative måder at løse opgaver på, så I ikke gen­t­ager gam­le fejl, men måske find­er på nogle helt nye.

Og helt ærligt: Lyder det ikke skønt for en gangs skyld at kunne stille en masse dumme spørgsmål helt legitimt?

Cecilie Astrid Rudolph arbejder med ledelsesudvikling og organisationsudvikling.

Mød

Cecilie Astrid Rudolph
Seniorkonsulent

Cecilie arbejder primært med team- og ledelsesudvikling. Hun udvikler og faciliterer udviklingsforløb, der skaber både personlig og organisatorisk udvikling; på tværs af organisationer og fra medarbejder til topleder. Cecilie har bl.a. løst opgaver for LEGO, Royal Unibrew og Danmarks Statistik. Og så er hun også selv leder i bro og en del af ledergruppen.