Digital strategi: Derfor skal du aldrig opføre dig som en strandsælger
For nylig var jeg på ferie i Thailand. Og i et land med svingende wi-fi-forbindelse er det nemt at gå offline og nyde bølgens brus. Jeg sidder i min bløde liggestol på den hvide sandstrand. ”Ah, det her er bare livet”, når jeg lige præcis at jinge, inden den første strandsælger melder sin ankomst. Strandsælgere? Findes de stadig?
Åååh jo, den er god nok. En vaskeægte, oversmilende og tålmodig (!) strandsælger viser mig den ene farverige sarong efter den anden. Min manglende interesse påvirker hende tydeligvis ikke. Jeg bliver træt. Og det går hurtigt op for mig hvorfor: Hun har ikke fået lov til at forstyrre mig.
På et splitsekund får jeg følelsen af at være tilbage i en digital verden med bannere, der bimler og bamler, og uvedkommende reklamer, der hober sig op i min indbakke. Tilsvarende er følelsen, når jeg bliver ringet op af en telefonsælger, der på ingen måde har tilladelse til at kontakte mig. De brands, der står bag disse stædige henvendelser, starter ikke i plus. Vi får ikke varme følelser for dem, når de hårdnakket insisterer på at være i vores åsyn. Tværtimod.
Er du en strandsælger?
Men nu til det afgørende spørgsmål: Er du en strandsælger? Er du en af dem, der sender e-mails uden tilladelse? Eller henvender du dig på anden vis uden at ha’ fået lov? Hvis du gør, så læs med her. Hvis du ikke gør, så læs med alligevel. For her får du fem eksempler, der forklarer, hvordan du bør agere i din digitale strategi.
1) Strandsælgeren kontakter uden tilladelse
Strandsælgeren tropper op i tide og utide og insisterer på at stjæle din opmærksomhed. Strandsælgeren sætter dit pis i kog, før du er trådt ind i butikken. Men i din butik forholder det sig naturligvis anderledes. Du sender ikke en eneste e-mail uden at have tilladelse til det, og du har styr på de regler, GDPR stiller til din kommunikation online. Du vil nemlig ikke starte i minus, når du taler til dine kunder på de digitale platforme. Du opsamler dine leads og genererer trafik på troværdig vis:
- Du indsamler permissions på en iPad i butikken, og når du er på messe.
- Du leder kunder ind på dit website via relevante søgeord (SEO).
- Du har en personlig tilmeldingsformular på dit website, der er respektfuld og ikke råber af brugeren. (Se fx Sleeknote)
Du vil ikke selv forstyrres i dit rolige øjeblik. Så hvorfor i alverden vil du forstyrre dine kunder i deres? Tid er noget af det allerhelligste, vi har. Tænk det ind i din digitale strategi. Og husk, hvor svært og tidskrævende det er at unsubscribe en strandsælger.
2) Strandsælgeren er ikke kvalitetsbevidst
Nok formår strandsælgeren at afsætte sine saronger, ankelkæder og andet blingbling. For ellers ville hun ikke være til stede. Men strandsælgerens eksistensgrundlag er anderledes end dit. Hun sælger bras. Du sælger ikke bras. Du er kvalitetsbevidst. Både når det gælder dit produkt og din digitale strategi:
- Du har en operationel digital strategi.
- Du har styr på budskaberne i din kommunikation. Er du i tvivl? Tjek, om din kommunikation består videotesten
- Du skaber modtagerorienteret kvalitetsindhold til dine digitale kanaler.
- Du poster kontinuerligt dit kvalitetsindhold på dine digitale kanaler for at fremstå seriøs og troværdig. Har du udfordringer med at skabe nok indhold? Så se her – du løber aldrig tør for indhold med denne tretrinstorpedo
Strandsælgeren vandrer strategi-løs rundt på stranden. Det gør du ikke. Du har et klart formål med din digitale færden. Og det skaber langt bedre resultater.
3) Strandsælgeren forstår ikke sin målgruppe
Strandsælgeren forsøger hovedløst at sælge hårfletninger til den skaldede mand eller nikkeløreringe til pigen uden huller i ørene. Hun har ikke målgruppen for øje. Men det har du.
- Du har talt med din målgruppe i dag. Eller for nylig i hvert fald. Du stoler ikke blindt på din egen eller chefens mavefornemmelse. Du ved nemlig godt, at du skal i dialog med din målgruppe for at forstå motivationen.
- Du har defineret en persona eller måske flere. Så ved du altid, hvem du kommunikerer til.
- Segmentation is king! Du ved godt, at hvis du rammer alle, rammer du ingen. Så du har helt styr på at segmentere din målgruppe, og du har måske endda defineret en digital brugerrejse.
Strandsælgeren messer monotont de samme fire fraser, når hun vandrer rundt på stranden. Det gør du ikke, for du har respekt for din målgruppe. Og varierer dine budskaber.
4) Strandsælgeren kender ikke sine kunder
Strandsælgeren kigger gerne forbi igen. Selvom du i et svagt overblik overgav dig og købte en hæklet hængekøje. Strandsælgeren (gen)kender nemlig ikke sine kunder. Men det gør du. Og du gør en dyd ud af at skabe en relation, der kan have et langvarigt perspektiv:
- Du skaber personificeret indhold. Fx laver du landing pages, og du har altid en personlig afsender på dine e-mails.
- Du sender segmenterede e-mails med nye tilbud, skræddersyet efter kundens tidligere køb.
- Du raffinerer segmenteringen, efterhånden som du lærer dine kunder endnu bedre at kende.
Med dit store kendskab til dine kunder skærer du dine budskaber ud, så du rammer i solar plexus i første hug. Du skriver nemlig mere som et menneske og mindre som rejsekortet.
5) Strandsælgeren analyserer ikke data
En strandsælger samler mere data end de fleste virksomheder. Strandsælgeren ved nemlig, hvornår der er folk på stranden, hvilke varer kunderne køber, og hvad en vare i gennemsnittet bliver solgt til – plus minus prut om prisen. Men strandsælgeren hverken analyserer eller udnytter data i sin salgsstrategi. Det gør du heldigvis:
- Du har en fast rutine for at følge op på trafikken på dit website, dine SoMe-annoncer og dit nyhedsbrev.
- Du tjekker op på performance, hver gang du sender en e-mail ud. Hver gang. Og du genbesøger selvfølgelig dit indhold, når click-raten falder.
- Du differentierer dit indhold på de forskellige digitale kanaler. Du har måske ligefrem en strategi for hver kanal. For du ved godt, at det samme budskab ikke har samme effekt på LinkedIn som på Facebook.
Data bruger du til løbende at udvikle din målgruppe, dine personaer og selvfølgelig til at skræddersy dit digitale indhold. Og du har derfor helt styr på, hvem der skal have hvad hvornår.
I øjeblikkets svage stund kan vi alle falde i. Pludselig står vi med en spøjs batik-sarong hjemme i stuen på en regnvåd dag i maj. Og vi kan alle fristes til at agere strandsælgere i vores butik. Fordi det er nemt. Fordi det er fredag, og du har lovet chefen at poste på de sociale medier, inden ugen er omme. Det er let at lave click-bait og indholdsløst content, som du i vildskab frigiver på alle digitale platforme. Samtidig! Men det er en kort fornøjelse. Og det er her, din butik risikerer at starte i minus. Så glem strandsælgeren, og find i stedet din indre, digitale strateg frem.
Mere digital strategi?
Giv os et bip, hvis du vil have hjælp til at få lagt en digital strategi i din virksomhed.