Kultur går aldrig af mode copy
Har du tænkt over, at du er en del af organisationskulturen? Det har du sikkert, din deadline i morgen fylder nok bare mere. At glemme kulturen kan dog blive et problem. Her kan du læse lidt om hvorfor – og hvis du hellere vil lytte, kan vi også hjælpe med det (se allernederst).
En konstant, paradoksal faktor
Engang fokuserede de fleste virksomheder primært på at producere. Senere blev strategien omdrejningspunktet. Værdier kunne også noget. Troede man. For de endte ofte som genveje til ingenting.
Bag produkter, strategier, værdier og så videre lå kulturen hele tiden og lurede. Mange steder vidste man godt, at der var en særlig kultur i den enkelte virksomhed. Men det var noget blødere, noget der kom i anden række.
Det er faktisk paradoksalt: Kultur er foranderlig, men organisationskultur er også en konstant, der aldrig vil forsvinde. At forstå, hvorfor og hvordan virksomhedens kultur er vigtig, bliver ved med at være afgørende for at få trivsel og succes.
Det er ledelsens ansvar
Det er vigtigt at huske, at man er nødt til at arbejde med kulturen, fordi der ellers er risiko for, at den kommer til at arbejde mod én. I sidste ende er kulturen et ledelsesansvar. For selv om vi er forskellige som mennesker, så står de virksomheder bedst, hvor man arbejder mod et fælles mål og har en klar ide om, hvad man vil opnå. Det er der lavet masser af bevisførelse for. Og det er og bliver en leders opgave at sætte, drive og selvfølgelig holde øje med løbende. Kulturen er der hele tiden, og den udvikler sig konstant. Så hvis man ikke er bevidst om den, kan den bevæge sig i alle retninger.
Uagtet ledelsesansvaret, så bør vi minde os selv om, at Kulturen er også noget vi gør og skaber sammen. Vi fylder på ved vores tilstedeværelse – og trækker fra ved vores fravær, vi fastholder og udvider måske ved at give/tage, gøre/handle. Vi påvirker alle kulturen på godt og ondt. Ved du mon, hvad du gør?
Rammer og fællesskab
Så øjnene på bolden, hold kursen og alt det der. Det hjælper. Men tilbage til pointen om, at kulturen er foranderlig – ikke mindst fordi, verden uden om virksomheden er i bevægelse, og dermed mere eller mindre direkte påvirker tilbage ind i virksomheden. Fx vil selv et nok så omfattende og vel-implementeret kultur-projekt fra første halvdel af 2010’erne, næppe være tiptop-aktuelt i dag.
Kulturer vokser frem i den udveksling og i det fællesskab, der er mellem mennesker. Derfor er den svær at styre. Men som leder har du et særligt ansvar. Og du kan begynde med at lade dig inspirere af, hvordan andre har arbejdet med de fællesskaber, som organisationskulturer er.
Enkle tips
Husk at tage kulturen alvorligt, vær opmærksom på, hvordan den har det, og hvordan den udvikler sig. Det kan du allerbedst gøre ved at huske at lægge øret til jorden.
Men dernede kan du jo ikke rode rundt hele tiden. Så brug også ørerne til at høre den nye sæson af vores podcast, bro fm, der udkommer i forsommeren 2022, og har fokus på organisationskulturer!
Kan du se effekten? Vi får konkretiseret et ellers ret så uldent og buzzet udsagn. I den ideelle verden var formuleringen slet ikke så svævende. I den mere hensigtsmæssige udgave, var man gået uden om ord som ’agil’ og ’forretning’ og havde været mere konkret selv på den høje klinge. Men er udgangspunktet som i dette eksempel, må vi i det mindste sætte betydningerne i bås. Et vigtigt træk, hvis alle medarbejdere skal følges i flok.
Trim, barbér, dressér (blev der sagt!)
Og så lige en ekstra sproglig krølle på halen. Vær ikke bange for at bruge bydeformer i din strategikommunikation. Bydeformer er ord, vi fra dagligdagen kender som fx hop, spis, løb, fløjt etc.
Nok kan de lyde en anelse kommanderende og pegende i deres henvendelsesform. Men fordelen ved dem er, at de:
- • sikrer direkte appel til modtageren
- • viser retning
- • indkapsler den ønskede handling
- • tvinger afsenderen til at tage stilling til den ønskede handling.
Der er derfor intet til hinder for, at du fx på adfærdsniveau skriver ”Hav agendaen printet ud inden møder” eller ”Mød altid kunden i receptionen”. Det vil blot skærpe din strategikommunikation.
Stikker din strategi i 1000 retninger? Vi kan hjælpe dig med at tæmme den
Står du over for en strategiudvikling? Eller har din virksomhed allerede en strategi, der skal have et skub bagi? Måske fik vi det til at lyde såre simpelt i dette blogindlæg. Det er det langt fra. Men vi giver hellere end gerne en kop kaffe på Esplanaden og tager en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig med at skærpe din strategikommunikation.