Har du tænkt over, at du er en del af organ­i­sa­tion­skul­turen? Det har du sikkert, din dead­line i mor­gen fylder nok bare mere. At glemme kul­turen kan dog blive et prob­lem. Her kan du læse lidt om hvor­for – og hvis du hellere vil lytte, kan vi også hjælpe med det (se allernederst).

En konstant, paradoksal faktor

Engang fokuserede de fleste virk­somhed­er primært på at pro­duc­ere. Senere blev strate­gien omdrejn­ingspunk­tet. Værdier kunne også noget. Troede man. For de endte ofte som gen­ve­je til ingenting. 

Bag pro­duk­ter, strate­gi­er, værdier og så videre lå kul­turen hele tiden og lurede. Mange sted­er vid­ste man godt, at der var en særlig kul­tur i den enkelte virk­somhed. Men det var noget blødere, noget der kom i anden række. 

Det er fak­tisk paradok­salt: Kul­tur er foran­derlig, men organ­i­sa­tion­skul­tur er også en kon­stant, der aldrig vil forsvin­de. At forstå, hvor­for og hvor­dan virk­somhe­dens kul­tur er vigtig, bliv­er ved med at være afgørende for at få trivsel og succes. 

Det er ledelsens ansvar

Det er vigtigt at huske, at man er nødt til at arbe­jde med kul­turen, for­di der ellers er risiko for, at den kom­mer til at arbe­jde mod én. I sid­ste ende er kul­turen et ledelsesans­var. For selv om vi er forskel­lige som men­nesker, så står de virk­somhed­er bedst, hvor man arbe­jder mod et fælles mål og har en klar ide om, hvad man vil opnå. Det er der lavet mass­er af bev­is­førelse for. Og det er og bliv­er en led­ers opgave at sætte, dri­ve og selvføl­gelig holde øje med løbende. Kul­turen er der hele tiden, og den udvikler sig kon­stant. Så hvis man ikke er bev­idst om den, kan den bevæge sig i alle retninger. 

Uagtet ledelsesans­varet, så bør vi minde os selv om, at Kul­turen er også noget vi gør og skaber sam­men. Vi fylder på ved vores tilst­ede­værelse – og trækker fra ved vores fravær, vi fasthold­er og udvider måske ved at give/​tage, gøre/​handle. Vi påvirk­er alle kul­turen på godt og ondt. Ved du mon, hvad du gør?

Rammer og fællesskab

Så øjnene på bold­en, hold kursen og alt det der. Det hjælper. Men tilbage til pointen om, at kul­turen er foran­derlig – ikke mindst for­di, ver­den uden om virk­somhe­den er i bevægelse, og dermed mere eller min­dre direk­te påvirk­er tilbage ind i virk­somhe­den. Fx vil selv et nok så omfat­tende og vel-imple­menteret kul­tur-pro­jekt fra første halvdel af 2010’erne, næppe være tip­top-aktuelt i dag.

Kul­tur­er vokser frem i den udvek­sling og i det fæl­lesskab, der er mellem men­nesker. Der­for er den svær at styre. Men som led­er har du et særligt ans­var. Og du kan beg­y­n­de med at lade dig inspirere af, hvor­dan andre har arbe­jdet med de fæl­lessk­aber, som organ­i­sa­tion­skul­tur­er er. 

Enkle tips

Husk at tage kul­turen alvorligt, vær opmærk­som på, hvor­dan den har det, og hvor­dan den udvikler sig. Det kan du allerbedst gøre ved at huske at lægge øret til jorden. 

Men dernede kan du jo ikke rode rundt hele tiden. Så brug også ørerne til at høre den nye sæson af vores pod­cast, bro fm, der udkom­mer i for­som­meren 2022, og har fokus på organisationskulturer!

Kan du se effek­ten? Vi får konkre­tis­eret et ellers ret så uldent og buzzet udsagn. I den ideelle ver­den var for­mu­lerin­gen slet ikke så svævende. I den mere hen­sigtsmæs­sige udgave, var man gået uden om ord som agil’ og for­ret­ning’ og havde været mere konkret selv på den høje klinge. Men er udgangspunk­tet som i dette eksem­pel, må vi i det mind­ste sætte betyd­ningerne i bås. Et vigtigt træk, hvis alle medar­be­jdere skal følges i flok. 

Trim, barbér, dressér (blev der sagt!)

Og så lige en ekstra sprog­lig krølle på halen. Vær ikke bange for at bruge byde­former i din strate­gikom­mu­nika­tion. Byde­former er ord, vi fra dagligda­gen kender som fx hop, spis, løb, fløjt etc. 

Nok kan de lyde en anelse kom­man­derende og pegende i deres hen­ven­delses­form. Men forde­len ved dem er, at de: 

  • • sikr­er direk­te appel til modtageren
  • • vis­er retning
  • • ind­kap­sler den ønskede handling
  • • tvinger afsenderen til at tage still­ing til den ønskede handling.

Der er der­for intet til hin­der for, at du fx på adfærd­sniveau skriv­er Hav agen­daen print­et ud inden møder” eller Mød altid kun­den i recep­tio­nen”. Det vil blot skærpe din strategikommunikation.

Stikker din strategi i 1000 retninger? Vi kan hjælpe dig med at tæmme den

Står du over for en strate­giud­vikling? Eller har din virk­somhed allerede en strate­gi, der skal have et skub bagi? Måske fik vi det til at lyde såre sim­pelt i dette blogindlæg. Det er det langt fra. Men vi giv­er hellere end gerne en kop kaffe på Esplanaden og tager en snak om, hvor­dan vi kan hjælpe dig med at skærpe din strategikommunikation.