Rådgivning, nye kerneværdier og borgeroplevet livskvalitet

Overview

Nogle gange har man brug for et par øjne udefra, der effektivt guider igennem en proces fyldt med svære beslutninger. De kan også bringe et nyt perspektiv på hvordan tidligere erfaringer og adfærd kan nedbrydes og konverteres til ny, konkret handling.

Derfor valgte Region Syddanmarks socialområde at bruge bro som rådgiver, så de kunne forme en ny ambition med værdier baseret på borgers hverdag. Måden man bedst får strategi til handling, er at spørge dem, det handler om. Men hvordan får man fat i dem, og hvordan stiller man de rette spørgsmål?

Vi guidede processen for hvordan data indsamles og illustrerede, hvordan dataene bestemte den efterfølgende proces. Når en organisation er så stor og omfattende med så forskellige målgrupper, var det vigtigt at konkretisere deres værdier. Målet for Region Syddanmark var at sikre mest mulig borgeroplevet livskvalitet. Derfor måtte vi ud til borgerne, så de selv kunne fortælle, hvad den enkelte synes er et indholdsrigt liv.

Region Syddanmarks socialområde søgte hjælp til at facilitere hvordan de rette kerneværdier blev formet, så de repræsenterede borgernes ønsker og satte ambitionen for hele regionens afdelinger. For at gøre dette var bro også i lokalet for at optimere beslutningsprocessen hos Region Syddanmark.

Udfordring

bro skulle sikre processen bag Region Syddanmarks ambition for at finde den mest mulig borgeroplevede livskvalitet.

Proces

I en kick-off workshop designede vi processen sammen med projektgruppen, deltog undervejs i vigtige møder og afholdt stormøde med borgere, som sikrede, de følte sig hørt.

Resultat

Vi opstartede processen, så de nye kerneværdier blev ambitionen i regionens afdelinger og lagde fundament til, at fremtiden ville indebære en reel forskel for borgerne.

”Det har været en stor hjælp at få bistand fra bro til processen. Dels til at facilitere de vigtige drøftelser, som en værdiproces kræver og dels med konkrete brugbare redskaber. bro har været rigtig gode til at lande i vores virkelighed, forstå vores organisation, inspirere os og udfordre os i tilpasse mængder.”

Socialområdet, Region Syddanmark
Socialledelsen

“Vi skulle hjælpe med at tilrettelægge og sikre den nødvendige fremdrift i processen, mens ledelsen og en arbejdsgruppe fra Socialområdet var de udførende kræfter. De havde den faglige og målgruppespecifikke indsigt – og vi havde viden om og erfaring med at drive udviklingsprocesser, der sikrer mærkbare forandringer. Vi havde derfor et stærkt parløb hele vejen igennem det meget meningsfulde projekt.”

Lotte Berthelsen & Christina Hendel
Rådgivere på projektet