Det alle i virkeligheden tænker om dig

Jeg vil gerne præsentere dig for en fantastisk tankegang, som handler om den måde, vi møder andre mennesker på – og ikke mindst om, hvordan vi tænker om os selv. Det var i et indlæg af Robert Bruce, jeg selv blev introduceret til den, og jeg faldt med det samme helt og aldeles pladask for den. Lad mig forklare den med et eksempel:

Som direktør i BRO har jeg haft mange talentfulde mennesker til jobsamtale. Sådan en samtale er en frygtelig spændende situation for de fleste – men for nogle er den bare frygtelig.

De fokuserer på ikke at træde ved siden af. Ikke at fejle. Og det gør de, fordi de tror, at personen på den anden side af bordet kun leder efter deres fejl.

Men som personen på den anden side af bordet kan jeg forsikre dig, at sådan forholder det sig ikke – tværtimod.

Når samtalen starter, er der ikke noget, jeg ønsker mig højere, end at det er min kommende kollega, der træder ind ad døren. Jeg vil så gerne have, at det er dig, der har det, jeg leder efter.

Jeg er ikke imod dig, men ønsker, at lige netop DU lykkes.

Og denne tanke kan bruges i mange andre sammenhænge end jobsamtaler. Det samme gælder fx også, når der skal optages nye medlemmer i min VL-gruppe, eller når nogen skal præsentere noget for mig i de bestyrelser, jeg sidder i.

Tænk over det her et øjeblik:

Alle, der på en eller anden måde bedømmer dig eller lytter til dig, ønsker, at du redder deres dag.

Alle hepper på dig

Sandheden er, at alle mennesker og virksomheder i denne verden ønsker, at du har løsningen til dem.

Det er ikke sikkert, at du vil opleve det sådan. Og de vil med garanti ikke selv fortælle dig det. Men det gør det ikke mindre sandt.

  • Vi håber alle inderligt, at dit foredrag ikke er lige så kedeligt og generisk som så mange andre.
  • Vi hepper på dig, når du til et internt møde præsenterer en ide, der kan løfte forretningen.
  • Og som kunde har vi et brændende ønske om, at du har lige den service eller det produkt, som vi har brug for – eller måske slet ikke vidste, vi havde brug for, før du var så venlig at servere det flot og færdigstegt, klar til brug.

Det er en fantastisk tanke, synes jeg. Og det bedste ved den er, at den kan føres over i stort set alle aspekter her i livet. Alt det, du drømmer om at opnå.

Her er, hvad du skal bruge denne viden til

Nu ved du altså, at alle omkring dig inderst inde håber på, at du er deres helt. Det afgørende for dig er derfor at demonstrere det for os og indtage rampelyset.

Så fokusér på din opgave og din ide. Hvad er det, du gerne vil overbevise os om, som kan redde vores dag?

Hos BRO hjælper vi andre med at styrke deres personlige gennemslagskraft. Læs mere om vores arbejde med indflydelse.

Lad dig ikke stoppe af, hvad du tror, andre tænker. Du tager nemlig ofte fejl. Brug i stedet visheden om, at vi inderst inde hepper på dig, til at styrke troen på dig selv, og forbered dig så: Vær grundig i din research, træn din salgstale, bekæmp din præsentationsangst, øv dig igen og igen – og før det så ud i livet.

Og hvis den ikke sidder der i første omgang, så husk, at øvelse gør mester (undskyld klicheen), og at vejen til at blive ekspert nok er lang, men også farbar.

Meet

Helle Bro
CEO

Helle is the CEO and founder of bro, and from the start in 1999, she has been responsible for the strategic development and day-to-day operation of the company. Helle knows what it means to be a leader, and she uses her experience to help others navigate the pitfalls of management. She dedicates her time to strategy, team development and management training, and she is not afraid to tackle your sore spots, if the aim is to create meaningful change. That’s why Helle also works as a sparring partner and advisor to senior managers and executives in Danish as well as international organisations. Helle is also well-versed in the roles of introductory and keynote speaker.