Så find dog på en fucking bedre overskrift

Det er januar. Højsæsonen for lister over typiske ting i det forgangne år er ved at rinde ud. Men her kommer en sidste. Helt for min egen uvidenskabelige, smagsdommeragtige regning.

Til gengæld har jeg skåret den, så du får en kopfuld gode råd med på vejen til at gøre noget andet, end Sofie Linde, Renée Toft Simonsen og andre mere eller mindre kendte gjorde i 2018, da de døbte deres værker. En slags kollektivt nytårsafsæt for bedre overskrifter i 2019. Lyder det ikke meget godt?

Kvinder i krise

”Jeg er f*cking hot!” kaldte Renée Toft Simonsen sin bog om svedeture og tørt underliv, mens Sofie Linde navngav sin personlige beretning om graviditetens op- og nedture ”Fårking gravid”. Ingen af dem eller deres redaktører var tilsyneladende helt trygge ved at bruge ordet fucking, og så er det som bekendt bedre med lidt ironisk distance eller skriftens svar på biiiip.

Svedige ungkarle og sødt juleskum

Men var det virkelig så udbredt, det fucking ord, i 2018? Eller var det kun kvinder, der gerne ville være spændstigere og fastere, der brugte det i håb om at lyde yngre?

Nej, det var ikke kun dem. Here you go – et par eksempler fra 2018:

For bare at nævne et par af dem, vi faldt over.

Hvad er problemet?

At fuck er et bandeord, er selvfølgelig en ganske god begrundelse for ikke at bruge det. Det forsøger jeg i hvert fald at lære mine børn, og jeg kan afsløre, at det har hjulpet at fortælle dem, hvad ordet betyder på dansk.

Men derudover er der selvsagt noget uoriginalt i at bruge ordet i en titel samtidig med, at alle de andre også gør det (hvis man derimod er en dygtig svensk filminstruktør, der for 20 år siden navngav sin gennembrudsfilm Fucking Åmål, så er man både tilgivet og knuselsket herfra).

Hov, vent lige, du bruger jo selv ordet i overskriften på dette indlæg?

Ja. Men jeg vil argumentere for, at det giver mening, fordi det klart fortæller, hvad indlægget handler om, og fordi det giver et metalag.

Og dét leder mig videre til en grundlæggende pointe:

  • Overskriften bør selvfølgelig være sigende for, hvad resten af teksten handler om.

Jep, folkeskolelærdom, men jeg vil gerne slå et konservativt slag for den i en tid med clickbaits og floskler. Ingen af delene gør læseren klogere på indholdet, så drop nu bare ”Kæreste sælger soldats hund uden hans accept – men det bliver endnu værre” og ”Brænder du for at gøre en forskel?”, tak.

Trusler, lister og ren zen

Når nu vi er enige om, at overskrifter skal være sigende, kan vi gå videre til, hvordan vi lokker folk til at læse videre. For selvfølgelig nytter det ikke noget, at overskriften afspejler indholdet, hvis den i øvrigt er knastør: ”Dette indlæg handler om overskrifter” (nå, jamen så tror jeg nok, jeg snupper en serie på Netflix i stedet).

Og her tyer vi til en gammel bro-kending, nemlig overskriftsskabelonen ’Headline Hacks’, oprindeligt udviklet af blog-godfatheren Jon Morrow (du finder hans komplette guide ved at klikke lige her). Vi har skåret den lidt til for at hjælpe med at kickstarte skrivningen:

1. Truslen: Hvad holder din læser vågen om natten?

  • Advarsel: [x]
  • Den ubehagelige sandhed om [x]

2. Fejl: Noget, din læser bare fikse for ikke at se dum ud

  • 5 fejl, du begår, når du [x]
  • Hvis du også gør [x], så er du på vildspor

3. Zen: Lov din læser et lettere liv

  • Få styr på [x] en gang for alle
  • Værsgo: Vi giver dig genvejstasten til [x]

4. Sådan: Hvordan, hvordan, hvordan

  • Sådan bliver du bedre til [x]
  • Sådan lykkedes det os at [x]

5. Lister: Læserne elsker dem! (en skabelon vi har noget nær skambrugt her på bloggen)

  • 7 gode råd til [x]
  • Med disse 5 simple teknikker kan du [x]

6. Piggy back: Rid på ryggen af de kendte

  • Hvad [x] kan lære dig om [y]
  • Hemmeligheden bag [x]

Jeg får lyst til at vende den sidste om:

Gør ikke som Sofie Linde og Renée Toft Simonsen: Find på en original titel til din bog.

Hvad skulle de så have kaldt bøgerne eller tv-programmerne?

Hvis du har flere tips til at skrive gode overskrifter eller gode bud på, hvad Renée, Sofie og alle de andre i stedet kunne have kaldt deres bøger, artikler og tv-programmer, så giv endelig lyd i kommentarfeltet.

Hvis du vil blive bedre til at skrive overskrifter – eller til at skrive i det hele taget – så er du velkommen til at tage fat i Marie eller Emil, der er bros tungeste teksttrolde.

Mød

Marie Hemmingsen
Lead Content Advisor

Maries arbejdsdag er fyldt op af lige dele strategi, copywriting og projektledelse. Hun udvikler kommunikationsstrategier og personaer, skriver kernefortællinger og stillingsopslag og gør hjemmesider og vejledninger mere brugervenlige. Marie har bl.a. løst opgaver for Sampension, Digitaliseringsstyrelsen og Aarstiderne og er redaktør på vores egen bro blog.