Ryd op i din strategi med Marie Kondo-metoden

Af Lise Michaela Lodahl

Hvad har en hypet oprydningsmetode tilfælles med din strategi? Effektivitet og klarhed er det simple svar. Det længere og operationelle svar får du i dette blogindlæg, hvor jeg frit oversætter metoden fra skjorteskabe og sokkeskuffer til skriveborde og strategier.

Så hvis du er typen, der har henlagt din strategi lidt for længe, får du her inspiration til, hvordan du kommer tilbage på sporet, inden der går nullermænd i den. Og hvis du er typen, der ikke kender hende dér Kondo, så får du lige straks en introduktion.

Men først et lille forbehold: Du sidder næppe i en position, hvor du kan tillade dig at kyle halvdelen af jeres forretningsstrategi ud under forårsrengøringen. Så med strategi hentyder jeg her til de lidt mindre af slagsen, du selv har et vist ejerskab over – en SoMe-strategi, en rekrutteringsstrategi, en lean-strategi eller måske en strategi for at optimere jeres projektledelse eller kundeservice.

Et populærkulturelt fænomen

Marie Kondos bog ”The life-changing magic of tidying up” er ikke blot en bestseller i din lokale boghandel og på Amazon. Det er også endnu en Netflix-serie, du kan bruge din weekend på.

KonMari, som den japanske oprydningsmetode er blevet døbt, betager folk over hele verden, fordi den forekommer effektiv og giver anledning til at kigge fremad. To mål, som formentlig allerede står i din strategi. Og netop derfor kan metoden bruges i din organisation og din arbejdsdag, selvom der umiddelbart er langt fra pænt foldede skjorter til strategiske pejlemærker.

Kort sagt handler KonMari om at rydde op i dit liv. En forholdsvis rigid oprydningsmetode med et snært af spiritualitet. Inspireret af den japanske religion Shinto har Marie Kondo nøje udvalgt seks oprydningsregler. Here we go.

Regel nr. 1: Forpligt dig til at rydde op (Commit yourself to tidying up)

Er du en af dem, der først hiver strategiopgaven frem i sommerferien? Sammen med alle de andre tunge opgaver, du har gemt til de varme stille kontordage, hvor du troede, du ikke fik travlt? Det er slut, hvis du skal følge KonMari. For første regel er at forpligte dig til at få ryddet op i strategien. Med det vuns.

Frem med kalenderen. Find en dag inden for de næste fjorten dage. Blok hele dagen. Book et mødelokale. Fortæl dine kollegaer om planen allerede nu, så du forpligter dig. Det øger som bekendt chancen for, at du også gør det, du har intentioner om.

Når dagen kommer, så sæt autosvar på mailen, og lad være med at tjekke den. Sluk mobilen, og hæld kaffen på en termokande, der faktisk virker. Så har du den arbejdsro, der skaber gode forudsætninger for effektivitet.

Regel nr. 2: Forestil dig din ideelle livsstil (Imagine your ideal lifestyle)

Luk øjnene et øjeblik og forestil dig, hvor strategien ideelt set skal bringe dig og resten af organisationen hen. Så har du nogle klare mål for oprydningen.

En god måde at blive skarp på, hvad du stiler mod, er ved at tvinge dig selv til at nedfælde dine tanker om fremtiden. Så frem med white boardet, notesbogen, tuscherne og de farvede post-its. Vælg din yndlingsmetode til at formidle dine tanker og visioner. Smid eventuelt sådan-plejer-vi-at-gøre panseret og forsøg dig som nybegynder.

Regel nr. 3: Skil dig af med det unødvendige først (Finish discarding first)

Du kan lige vove på at begynde at sortere ud i dit tøj, inden du har kasseret alle dine baseball-kort fra barndommen. Ifølge Marie Kondo kan du nemlig først begynde at indrette dit nye liv, når du har et overblik over, hvor meget der egentlig skal indrettes. Det hjælper ikke at pakke dit ragelse ned i gennemsigtige bedrollers fra JYSK. De eksisterer stadig, og de skaber støj i dit liv.

Det samme gælder din strategi: Ikke noget med at gemme gamle pointer og fordums fede formuleringer just in case. Når du har forpligtet dig til at rydde op, skal du skille dig af med alt det, som ikke længere hører strategien. Ellers skaber det unødig støj og fjerner fokus for målet. Og det betyder, at du ikke vil være i stand til at se, hvad der bidrager positivt.

Regel nr. 4: Ryd op efter kategori, ikke lokation (Tidy by category, not by location)

Har du nogensinde bildt dig selv ind, at du var i gang med at rydde op? Men i virkeligheden flyttede du bare rodet rundt fra stue til værelse til køkken? Den oprydningsteknik har Marie Kondo gennemskuet, og den er ikke længere en mulighed. For nu skal du i gang med at rydde op efter kategori – ikke efter lokation.

Du kan måske nikke genkendende til, at problemerne altid starter i en anden afdeling end din egen? Og når du ikke kan opdatere hjemmesiden med nyeste data og produkter, er det, fordi it-afdelingen gennemgår en opdatering af systemerne, og jeres webudviklere i øvrigt er nogle sløve bananer?

Det er fristende at sende udfordringer videre til en anden stol, end den du selv sidder solidt placeret i. Men det er slut nu, for en god strategi løser udfordringer på tværs af forretningen – fx ift. medarbejdere, kunder, kommunikationskanaler, opgaver eller processer. Ergo skal du definere, hvilke kategorier der indgår i din strategi, inden du går i gang med at rydde op.

Regel nr. 5: Overhold rækkefølgen (Follow the right order)

Det er fristende at hoppe rundt i kategorierne, især når du møder udfordringer. Forestil dig, at du midt under oprydning i produktbeskrivelser falder over forretningens tone of voice fra 2010 og tænker ”wow, den må vi have opdateret!”. Så skal du lade den ligge. For hvis ikke du holder dig til rækkefølgen, ryger du ud af dit flow. Og så ender du i gode gammeldags overspringshandlinger. Dem kan Marie Kondo ikke lide.

Lad os hoppe tilbage i Kondo-lingo for at understrege pointen: Hvis du rydder op i alle dine bøger på én gang, får du samlet de bøger, som giver mening for dig. Hvis du i stedet rydder op i hele stuen får du samlet nogle af dine bøger. Men du får også samlet en masse småting, som du ikke ved, om du skal beholde. Du mangler altså at forholde dig til de bøger, der står i kælderen, og du får hermed ikke sat flueben ved denne kategori.

Hvis du til gengæld overholder rækkefølgen, vil du skærpe din evne til at skelne mellem, hvad der er vigtigt at fokusere på. Dermed får du en mere gennemarbejdet strategi

Regel nr. 6: Spørg dig selv, om det giver dig glæde (Ask yourself if it sparks joy)

Jeg har en yndlingskop til kaffen. Både her i bro og derhjemme. For nogle genstande skaber mere glæde end andre i mit liv. Og det kan godt være, at regel nummer seks forekommer lidt spirituel, men tænk over det: Vil du ikke gerne være medafsender på en strategi, der bringer dine kollegaer glæde?

Derfor er en vigtig KonMari-pointe, at fokus ikke skal være på det, du smider væk, men det, du gerne vil beholde. Når du skiller dig af med genstande i dit liv, skal du sige tak for kampen samtidig med, at du står ved, at deres tid er forbi. Ved at værdsætte genstandene fremmer du forståelsen for at tage dig (endnu) bedre af dem, du beholder.

En lille hage er, at det ifølge Marie Kondo er meget vigtigt, at du rører og føler på hver genstand, du overvejer at beholde. Indrømmet: Det er svært at konvertere 1:1 til din strategi. Men ligesom du ikke kan løse adfærdsproblemer, mens du sidder bag dit skrivebord, kan du heller ikke rydde op i strategien ved ikke at tage stilling til alle elementer i den.

Skal der ryddes op i din strategi?

Hvis du er blevet mere inspireret til at rydde op i dit hjem end i din strategi, så kan du faktisk hyre en af Marie Kondos certificerede konsulenter til at hjælpe dig igennem processen.

Hvis du derimod hellere vil skabe glæde på jeres næste kick-off med dit strategioplæg, så kan du i stedet vælge at hyre en af os. Det kunne for eksempel være Lise, Eva eller Karen. Vi har en pæn succesrate for at gøre strategier relevante og engagerende for hele organisationen ved at bryde det abstrakte ned til det konkrete og ved at have fokus på menneskers motivationer og barrierer for forandring. For kun på den måde kan vi få medarbejdere til at agere og kommunikere, så de understøtter forretningsstrategien.

Kom i kontakt

Lise Michaela Lodahl

Konsulent

Lise er ferm til at skabe digitale koncepter og fortællinger, der fænger og engagerer målgrupper. Hun producerer indhold til hjemmesider, e-mail-kampagner og sociale medier, men arbejder også med kommunikationsstrategier, kernefortællinger og andre klassiske kommunikationsdiscipliner. Og så er hun ansvarlig for bros egen e-mail-marketing.