Du flytter kun mennesker, hvis du forstår deres adfærd
Kommunikation handler – ligesom så meget andet – om godt forarbejde, grundige analyser og velovervejede beslutninger. Desværre bliver alt for mange kommunikationsindsatser i dag baseret på mavefornemmelser og intuition. Vi tror, at vores modtagere mangler information. Det gør de sjældent. De mangler hjælp til at gøre det rigtige.
Vores budskaber siver ofte hurtigere ud af hovedet på vores modtagere, end det tager os at råbe dem ud fra elfenbenstårnet. Og det er ikke bare ærgerligt for den organisation, der får en kommunikationsløsning, der ikke ændrer ved en dyt. Det er mindst lige så ærgerligt for faget, hvis troværdighed bliver udvandet.
Derfor skal vi blive meget bedre til at undersøge, hvilken udfordring vores kommunikation skal løse, inden vi begynder at udvikle den. Det lyder banalt, og det er det også. Ikke desto mindre er det ofte en undervurderet del af processen, når organisationer udvikler nye kommunikationskoncepter.
Videnskab frem for gætteri
Teorien om menneskers adfærd og beslutningsmønstre har mange forgreninger, og skulle jeg gennemgå dem alle, skulle jeg låne temmelig mange sider her på avisen. Da det næppe kommer til at ske, vil jeg fatte mig i korthed.
De fleste har hørt om adfærdsteori gennem begrebet nudging. Nudging har i de senere år vakt stor begejstring med metoder, der får målgrupper til at ændre adfærd – ud af den blå luft, tror nogle fejlagtigt.
Herhjemme kender mange de grønne fodspor på fortovet, der går hen imod københavnske affaldsspande. De har fået folk til at smide deres affald ud i stedet for at smide det på gaden.
Er det fordi, at nogen er kommet på en genial idé, der tilfældigvis viste sig at virke i hele byen? Nej, det er det ikke. Fodsporene er et resultat af en omfattende test, hvor en flok studerende uddelte karameller til forbipasserende på Fiolstræde i København for derefter at tracke indpakningen og tælle, hvor mange stykker papir fra de uddelte karameller der havnede i affaldsspande hhv. med og uden fodspor.
Det viste sig, at sporene var med til at gøre affaldsspandene mere synlige, og det hjælper immervæk folk til at handle rigtigt, når de kan få øje på målet. At sporene tilmed er direkte handlingsanvisende – ”gå herhen for at komme af med dit affald” – og at det er god kutyme at smide sit affald ud, gjorde kun løsningen bedre. For de færreste bryder sig om at afvige fra sociale normer.
Stil dig på skuldrene af adfærdsøkonomien
Nudging er defineret ved at teste en række eksperimenter for derved at finde frem til den bedst mulige løsning. Og disciplinen er blevet populær, fordi den reelt har været med til at flytte menneskers adfærd i en ønsket retning. Vel at mærke uden nødvendigvis at benytte økonomiske incitamenter eller fratage folk valgmuligheder, men derimod ved fx at gøre det ønskede valg mere attraktivt, nemt eller synligt.
Men nudging står ikke alene. Den er en lille gren på et stort træ, der hedder adfærdsøkonomi. Et træ, der lever af data, indsigter og analyser på baggrund af tests, undersøgelser og eksperimenter. Adfærdsøkonomi er en evidensbaseret videnskab, der finder system i, hvordan vi mennesker træffer beslutninger og valg, og hvad der motiverer os til at agere i bestemte situationer.
Ved at stille os på skuldrene af adfærdsøkonomien, bruge indsigter fra dens talrige eksperimenter og benytte dens forskningsmetoder kan vi teste, diagnosticere og kvalificere vores kommunikation. Og vi kan få indsigt i detaljerne, inden vi designer vores kommunikationsløsninger.
Derfor går adfærdsteori og kommunikation hånd i hånd, når du skal have din målgruppe til at handle på baggrund af din kommunikation. Og det er vel ret beset det, vi stræber efter.
Farlige it-vaner
Henover vinteren havde vi i bro fornøjelsen af at arbejde sammen med en større dansk virksomhed, der ville have medarbejderne til at handle mere ansvarligt, når de håndterede fortrolige oplysninger.
Motiveret af sager som hackerangrebet mod Mærsk i sommeren 2017 ville de sikre sig bedre mod den konstante og voksende it-trussel, som ’social engineering’ og ’human hacking’ udgør for både danske og udenlandske virksomheder.
Her kunne det virke oplagt at kaste sig over en klassisk informationskampagne med en præmis om, at medarbejderne må have noget information om, hvor farligt det her er.
Men alle undersøgelser i form af spørgeskemaer, interviews og tests viste, at der var rigeligt med information. Medarbejderne vidste godt, at der var en potentiel it-trussel, og de havde ikke intention om at handle uforsvarligt. De kom bare nogle gange til det alligevel.
Gør det nemt at handle rigtigt
Problemet viste sig i stedet at være, at medarbejderne i gerningsøjeblikket manglede den rette motivation til at handle rigtigt. De syntes, at det var for besværligt. Et typisk eksempel på et af adfærdsteoriens mantraer: Intention er ikke lig med handling.
Derfor udviklede vi forskellige nudges, der kunne fange medarbejdernes opmærksomhed i det øjeblik, hvor de var ved at klikke på et farligt link eller sende fortrolig information på en usikker måde. Nudges, der kombineret med mere klassiske kampagneelementer, kunne ”puffe” medarbejdernes handlinger i den ønskede retning.
Kommunikation med indsigt
Det er altså helt essentielt, at vi kender til alle detaljerne i den problemstilling, vores kommunikation skal løse. For når vi gør det, kan vi meget bedre udvikle og designe en effektfuld løsning, hvad enten den består af nudges, klassisk kommunikation eller en gylden kombination.
Og jeg bliver stadig mere og mere overbevist om, at adfærdsteorien med sit fokus på menneskelig kapacitet og rationale kan hjælpe klassiske kommunikatører med at ramme deres målgrupper. Ligesom kommunikationsdisciplinen kan hjælpe adfærdsrådgiverne med at formulere indsigter, budskaber og strategier knivskarpt. På den måde kan vi sammen få folk til reelt at handle på vores budskaber – frem for at lade dem sive i glemmebogen og bare gøre, som de plejer.
Blogindlægget er baseret på Helles kronik i børsen.