Død over hjemmekontoret?
Sommerferien er ovre. Vi har haft tid til ro og refleksion. Til lige at puste ud og samle tråde og erfaringer fra endnu et halvår med forandringer. Og for mange af os også tid til at forberede, hvordan resten af 2021 skal forløbe. Vaccinerne ruller, og om lidt lever vi i en post-coronatid, hvor meget er som før, og endnu mere er anderledes. Hvad kommer det til at betyde for vores ledelse og vores organisationer?
Det kunne være nærliggende at tale om, at vi nu kan ”vende tilbage” til normale tilstande. Men jeg er ikke begejstret for ordvalget. For som ledere bør vi ikke bare genindlæse de agendaer og ambitioner, vi havde inden COVID-19. Det ville i hvert fald være uhensigtsmæssigt at gøre det. For det er nu, vi for alvor skal tænke det seneste knap halvandet års erfaringer og oplevelser ind i vores strategier og adfærd og sørge for, at den nye viden og de nye læringer bliver indarbejdet som gode vaner, der hjælper os styrket videre.
I den forbindelse står du som leder overfor en afgørende udfordring. For som så mange andre har du betrådt ukendt land siden marts sidste år og navigeret i myriader af ubekendte. Derfor er der en øget risiko for, at dét, du noterer som læringer, i virkeligheden blot er antagelser og ikke et stabilt grundlag at basere din ledelse på. Lad os dykke ned i eksemplet fra før: hjemmearbejde.
Det normale hjemmearbejde
Som udgangspunkt er jeg hverken for eller imod hjemmekontoret. Under nedlukningen fik vi hjemmearbejde og distanceledelse til at fungere, men det er ikke ensbetydende med, at vi ukritisk skal fortsætte ad samme vej. Fra adfærdsforskningen ved vi kun alt for godt, at en løsning, som fungerer i én kontekst, ikke nødvendigvis fungerer i en anden.
Lige nu sidder mangt en økonomiansvarlig og ser muligheden for at spare på huslejen og i stedet investere i hæve-/sænkeborde til privatadressen. Hjemmearbejdet er på vej til at blive det nye normale. Men i begejstringen for den nye fleksibilitet må vi ikke glemme de menneskelige konsekvenser, som fravær af fysisk interaktion kan have for medarbejderne i din organisation.
Vi er sociale væsener
Under pandemien har mange medarbejdere været taknemmelige over at have et arbejde, der sikrer basale menneskelige behov. Mad på bordet og tag over hovedet. Men de har ikke haft en arbejdsplads, som taler til et andet vigtigt menneskeligt behov, nemlig behovet for fællesskab: At kunne høre til en gruppe. Nuvel, de har hørt til på distancen. Men de har ikke haft den sædvanlige kontakt, der er så afgørende for os som sociale væsener.
Uden et fælles rum bliver vi individualiserede og isolerede. Med hjemmearbejdet svinder vores tilknytning, og det tærer på kulturen, sociale relationer og loyaliteten. Det gør det også sværere at rekruttere og onboarde, fordi vi ikke kan præsentere den atmosfære, der er unik for jeres organisation.
Hvad virker for jer?
Hvis I skal eller allerede er retur på kontoret, så overvej, både hvilke muligheder og hvilke barrierer I står overfor. Og tag højde for din medarbejdersammensætning. Har du et overvejende ekstrovert eller introvert team, og hvad betyder svaret på det spørgsmål for jeres leverance på distancen? Kan I finde indsigter i data såsom sygedage og APV-besvarelser? Eller kan I gå kvalitativt til værks og gennemføre interviews med en række medarbejdere for at finde ud af, hvad der virker og ikke virker for dem hjemmefra?
Måske dit team trives med hjemmearbejde. Måske det har givet dine kolleger en oplevelse af frihed, ansvar og ejerskab. Eller måske det har været et mareridt for familiefaren, der bor i en lille lejlighed, og for den nyansatte, der stadig ikke føler sig som en del af organisationen. Bid mærke i måske’erne. For eksemplerne er blot gætværk og mavefornemmelser. Hverken du eller jeg ved, hvilke virkeligheder der eksisterer i vores organisationer, hvis ikke vi kigger efter og åbner dialogen. Vi skal starte det rigtige sted: med at undersøge det, vi ikke ved med sikkerhed. Ellers hviler vores beslutninger på antagelser, og dermed risikerer vi at tage fejl. Og eftersom det kan have store konsekvenser at træffe forkerte valg nu, må du gøre dit forarbejde, hvis du skal lede dit team sikkert gennem forandringerne i kølvandet på pandemien.
Vær ydmyg og tålmodig
Som leder har du et ansvar for at undersøge, hvilke menneskelige behov der eksisterer i netop din organisation – i din afgrænsede virkelighed. Det vil dine medarbejdere honorere dig for. Herfra lyder anbefalingen i almindelighed, at hvis du skal lede indsigts- og adfærdsbaseret gennem forandringer, så skal du passé på med bastante udmeldinger midt i brydningstiden. Og i særdeleshed, at du ikke skal fundere din ledelse på tynde trends og gætværk.
I stedet skal du være nysgerrig, spørge ind og følge op. For som leder er nysgerrighed dit personlige redskab til at holde trit med dit teams behov. Men oprigtig nysgerrighed og lydhørhed er en svær disciplin, hvor du skal kunne give slip på kontrollen, give mikrofonen til organisationen og ydmygt tage imod, hvad der bliver sagt.
Det store spørgsmål er, om hjemmearbejde overhovedet har en berettigelse efter corona. Og svaret findes i, hvad netop dine medarbejdere har brug for.
Blogindlægget er baseret på Helles kronik i børsen.