#48 Få forfatterens fiduser: Fra fiks idé til fængende fortælling

”Og de levede lykkeligt til deres dages ende.”

Du kender den klassiske outtro, der markerer slutningen på et godt eventyr.

Men eventyret er blot en af genrerne i den ældgamle historiefortællertradition. I dagens podcast genopliver vi fortællerkunsten og bevæger os over i den moderne disciplin: Storytelling.

Storytelling en helt særlig type kommunikation og budskabsformidling. Så særlig, at vi tilegner den sin helt egen podcastepisode, hvor vi kaster disciplinen under lup – og gransker den fra det høje, strategiske helikopterperspektiv og helt ned i det mørke maskinrum.

Og til at hjælpe os med genoplivningen har vi inviteret Thomas Rydahl i studiet. Han er nemlig en vaskeægte bestsellerforfatter, og han inviterer dig med ind i forfatterens skrivehjørne.

Hvad får du ud af at lytte til episoden?

Der er 3 gode grunde til, at du skal investere 43 minutter af dit liv på at lytte til denne podcast:

  • FOR DET FØRSTE …

… besvarer Thomas storytellingens tre vigtigste hv-spørgsmål: Hvad er storytelling (og hvad er en fortælling)? Hvad skal du med den? Og hvordan storytell’er du egentlig?

  • FOR DET ANDET …

… dykker vi ned i den kommercielle side af storytelling. For hvordan kan en organisation bruge storytelling strategisk? Det giver Thomas sit svar på – og så har han også taget et par eksempler med på gode og mindre gode virksomhedsfortællinger.

  • FOR DET TREDJE …

… får du en række værktøjer til at gå ud og arbejde med storytelling lige nu. Hvis vi skal afsløre nogle af dem, så glæd dig til at lære The Hollywood Method, hjemme-ude-hjemme-finten og opskriften på Storyshowing.

Hvad får du ud af at lytte til episoden?

Der er 3 gode grunde til, at du skal investere 43 minutter af dit liv på at lytte til denne podcast:

FOR DET FØRSTE …

… besvarer Thomas storytellingens tre vigtigste hv-spørgsmål: Hvad er storytelling (og hvad er en fortælling)? Hvad skal du med den? Og hvordan storytell’er du egentlig?

FOR DET ANDET …

… dykker vi ned i den kommercielle side af storytelling. For hvordan kan en organisation bruge storytelling strategisk? Det giver Thomas sit svar på – og så har han også taget et par eksempler med på gode og mindre gode virksomhedsfortællinger.

FOR DET TREDJE …

… får du en række værktøjer til at gå ud og arbejde med storytelling lige nu. Hvis vi skal afsløre nogle af dem, så glæd dig til at lære The Hollywood Method, hjemme-ude-hjemme-finten og opskriften på Storyshowing.

For de travle: podcasten i overskrifter

For de travle: podcasten i overskrifter

Har du kun tid til den korte overskriftsversion? Så skidt da. Men tag lige og giv podcasten et lyt senere så:


#1 Storytelling er et fix

#1 Storytelling er et fix

#2 Show it, don’t tell it

#3 Lille spejl i hjernen dér

På en eller anden sær måde forbinder storytelling mennesker. Som afsender kan du skabe en så umiddelbar intimitet med modtageren, så vedkommende nærmest føler, at hun eller han er i skoene på den person, du skriver om. Thomas kalder også denne ud af kroppen-oplevelse for en avatar-oplevelse. I forskningens verden kaldes det for spejlneuroner, og det gør, at vi kan genkende de følelser, vi får beskrevet. Helt konkret, så spejler hjernen andres adfærd.

Derfor kan det være en vigtig teknik at sørge for, at din modtager kan spejle sig i den adfærd, du beskriver – og det er i alt fra de historier, du fortæller dine kolleger, men også i de narrativer, virksomheder fortæller gennem præsentationer, taler og kvartalsrapporter.

Og så får du heller ikke mere for den 25-øre. Du kan lytte dig til resten, ka’ du.

Nu er der i virkeligheden kun én ting at gøre ↓

Abonner på bro fm

Find episoden og vores 48 andre episoder på Spotify, iTunes, Stitcher og Podimo. Og lav gerne en thumbs up, giv et <3 eller kast en håndfuld stjerner efter os med anmeldelsesfunktionen. Så bliver vi så glade :)