Tre ting årsberetninger kan lære dig om effektiv kommunikation

Kender du det? Du fortæller noget utrolig interessant, for så at opdage, at din lytter ikke kan genfortælle, hvad du lige har sagt? Ved at studere de typiske fejl i årsberetninger kan du blive bedre til at kommunikere, så din modtager hører efter. For de faldgruber, som årsberetningen er omgivet af, findes også for andre af organisationens medier – som fx nyhedsbreve, hjemmesiden og standardbreve.

De tre typiske fejl i årsberetninger er, at:

1. Design og medievalg er uinspirerende.
2. Indholdet er en kedelig skåltale eller et værdiløst resume.
3. Sproget harmonerer ikke med virksomhedens ønskede profil.

Design og medievalg er uinspirerende

Årsberetningen har fået sit noget støvede omdømme, fordi den ikke er fulgt med udviklingen inden for medier og målrettet kommunikation. Hvis man vil udnytte årsberetningens potentiale til at skabe opmærksomhed om virksomhedens fortælling, så er den første og måske største udfordring at få den relevante målgruppe til at åbne den.

Men det er ikke let at få folk til at ændre adfærd, og derfor skal der tænkes i helt nye baner. 'The fun theory' bygger på den enkle tanke, at den nemmeste måde at få folk til at ændre adfærd på er at gøre det sjovt. Det har resulteret i forskellige kreative design, der fx har gjort det sjovere at tage trappen i stedet for rulletrappen eller at overholde fartgrænsen.

Overvej at bruge sjove og overraskende historier i årsberetningen, eller pak den ind på en ny og interessant måde. En bonus er, at det også tit er de sjove og anderledes oplevelser, der bliver udbredt viralt og delt med venner og bekendte.

Kedelig skåltale eller værdiløst resume

En skåltale, der entydigt fortæller om, hvor godt det hele går, er uinteressant for læserne. Vær ikke bleg for at vise de gode resultater frem, men beskriv også udfordringerne, og hvad I gør for at overvinde dem. Det gør både organisationens fortælling mere spændende og troværdig.

Undgå også at skrive et ukritisk kronologisk resume af året, men udvælg derimod nøje hvad, der er relevant for andre at vide. Fx kan I beskrive, hvordan jeres ydelser hjælper andre mennesker. Det er svært at få succes uden at hjælpe nogen med noget, så find konkrete eksempler på den værdi, I skaber.

Sproget harmonerer ikke med virksomhedens ønskede profil

Når årsrapporten først er åbnet, skal indholdet levere. For den måde, vi skriver på, har stor betydning for det billede, som vores omverden får af os. Sproget skaber forestillinger og forventninger på samme måde som en bygnings udseende eller persons påklædning. Kort sagt, hvis I ser jer selv som en dynamisk og professionel virksomhed – så skal sproget også afspejle det.

Hvis I kan styre uden om disse tre typiske faldgruber, er I godt på vej til at puste støvet af jeres årsberetning. Så tag en dyb indånding, og blæs til. Held og lykke med jeres årsberetning i 2011!

Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe jer med at skrive og producere jeres årsberetning her.