Sandheden om høj performance (det handler om vand)

Af Helle Bro

Hvad har en baby, en tamagotchi og en hund til fælles?

Hurtig, tydelig og opmærksomhedskrævende feedback på fravær af basale nødvendigheder som søvn, mad og drikke.

Lidt i stil med den aggressive feedback, man kender fra et ophidset abebur.

Kroppen er designet til at reagere, når den har brug for livsnødvendigt brændstof eller restituering.

Det lærer vi at skjule med alderen. Vi har ligesom vedtaget, at vi ikke kan sætte os i en Tripp Trapp-stol og fægte truende med en banan og tårerne trillende ned ad ansigtet for at kommunikere, at vi har BRUG for vand, mad og søvn for at fungere normalt.

Men det ville hjælpe os, hvis vi fik dette behov tydeliggjort. For har du ikke styr på dine grundlæggende funktioner, ødelægger det alt andet, du arbejder for.

I stedet for at kravle aggressivt rundt i et bur bliver vi indadvendte, glemmer, leverer dårlige præsentationer, tager ringe beslutninger, overspringshandler og mister motivationen. Og det har stor konsekvens for vores performance.

Vi gør høj performance sværere end nødvendigt

Problemet peger på noget gennemgående ved mange ledere og medarbejdere, jeg har mødt. En tendens til at gøre tingene sværere, end de behøver at være.

Læs mere om vores arbejde med ledelsessparring og -udvikling.

Du vil have mere personlig gennemslagskraft, så du tager på kursus for at lære det. En mere effektiv strategi er i mange tilfælde at være hydreret.

Glem kurset, og drik en liter vand om dagen i stedet. Spar 5.000 kroner, og flyt dig markant uden en voldsom indsats.

Og jeg er helt og aldeles alvorlig.

Jeg beklager, hvis du synes, det lyder banalt. Men grundlaget for høj performance over en livstid er afhængig af enkelte parametre, som 90 procent af vores befolkning ikke har styr på. Lad os besøge dem kort – altså parametrene.

Sov!

Videnskaben viser ikke overraskende, at søvnunderskud tærer på vores beslutningsevne. Men den viser også, at vi bliver dummere, vi bliver mere syge og mere overvægtige. Og vi reagerer langsommere. Bare én nat med 4-6 timers søvn svækker vores evne til at huske, lære og fokusere.

Drik!

Vi kender alle den ulidelige følelse af tørst, der udvikler sig til hovedpine, let kvalme og koncentrationsbesvær. Men inden du mærker den form for tørst, kan din krop og hjerne være medtaget.

En fysiologisk tommelfingerregel siger, at din præstationsevne falder med ca. 10 procent for hver procent væske, du mister. Mange går dehydrerede rundt på arbejde.

Flyt dig!

Stolen er en af de værste drabsmænd, vi har i den vestlige verden, som en forsker understreger i en interessant udsendelse fra BBC. Pointen er enkel:

Det handler ikke om, hvor meget vi ’sveder’, men hvor meget vi ’sidder’.

Selv folk, som tager i fitnesscenter en time om aftenen, kan være lige så påvirkede af stillesiddende arbejde som fysisk inaktive.

Pointen er, at hvis du vil have det meste ud af dit talent og dine kompetencer, så sørg for at bevæge dig. Tag trappen. Cykl. Gå mere. Nu tænker jeg ikke på, hvad din krop har godt af – det er udelukkende en kynisk analyse af, hvordan du leverer på et højere niveau, end du gør lige nu.

At det er sammenfaldende, kan vi så glæde os.

Full engagement

Rådene, du lige har læst, er grundlæggende for at kunne engagere sig fuldt ud i alle opgaver, du går til. Mange tror, det handler om at have tid nok. Men i virkeligheden handler det om, hvordan vi administrerer vores energi.

Det er der skrevet en teori om. Den hedder ’full engagement’ og stammer fra rig forskning i, hvad der ligger til grund for vedvarende præstationer på et højt niveau - over et helt liv.

Som du kan se på full engagement-modellen er fysisk overskud afgørende for energi på de øvre niveauer – som fx rummer fokus, engagement og koncentration.

Du kan altså ikke tage på ledelseskursus og øve dig på at blive mere fokuseret, hvis din krop har det skidt.

Vores behov for at intellektualisere vores egen udvikling betyder, at vi synes, det er barnagtigt at sætte al energi ind på at drikke nok vand, insistere kompromisløst på syv timers søvn om natten og tage halvdelen af vores møder gående. Men det er nødvendigt for full engagement og dermed høj performance.

Derfor har jeg i dette indlæg fokuseret på det fysiske, fordi det er grundlæggende og en forudsætning for de andre. Og fordi det er det letteste at tage fat på og skabe resultater med lige nu.

Og før du har styr på den, så har du ikke fortjent et kursus. :)

Kom i kontakt

Helle Bro

Direktør

Helle er administrerende direktør og grundlægger af bro, og siden begyndelsen i 1999 har hun være ansvarlig for den strategiske udvikling og daglige drift af virksomheden.

Helle ved, hvad det vil sige at lede, og hun ved, hvordan man rådgiver andre til at navigere og agere i feltet. Derfor dedikerer hun sin tid til strategi-, team- og lederudvikling. Hun er ikke bange for at tage fat, hvor det gør ondt, hvis formålet er at skabe meningsfuld forandring. Og derfor fungerer Helle også som sparringspartner og rådgiver for topledere og executives i både danske og internationale organisationer. Helle er desuden hjemmevant i rollen som oplægsholder og keynote-speaker.