Sådan slipper du for at betale din parkeringsbøde
Selv uden at have kørekort ved jeg, at der er temmelig mange regler for at parkere, og at man godt kan gå hen og få sig en parkeringsbøde – som min chef, Helle, gjorde, da hun for nylig skulle til kundemøde i København. Men det lykkedes mig faktisk også at få parkeringsbøden annulleret igen ved at følge de gyldne råd for skriftlig kommunikation, som vi i bro dagligt prædiker om.
Lav en overbevisende disposition
Find ud af, hvad du vil opnå med klagen, før du begynder at skrive. Hvis du vil undgå at betale din parkeringsbøde, skal brevet skrives efter dette klare mål – og altså uden sidespring om, hvor grimt layoutet på din bøde er.
Helles klage var i grove træk bygget op efter denne disposition:
- Kort beskrivelse af problemet (at Helle havde fået en parkeringsbøde, selvom hun faktisk havde købt en billet, der dog ikke var synlig i forruden)
- Anerkendelse af, at der er regler på området, som selvfølgelig skal overholdes, og beklagelse over at have sløset med p-billetten
- Anmodning om at se bort fra bøden.
Skriv kortfattet
Når du ved, hvad du vil, så kom hurtigt til sagen, og gør det kort i stedet for at komponere 17 siders fristil om din weltsmertz. Læseren er sikkert et travlt menneske, der gerne vil træffe en beslutning og i øvrigt foretrækker at læse dramatisk skønlitteratur i sin fritid. Helles klage over parkeringsbøden fyldte fx kun en halv side.
Skriv konkret
Drop de floromvundne beskrivelser af lyden af bildøren, der smækkede, vagten, der lå på lur som et rovdyr, og skæbnen, der bankede på, da han udskrev bøden. Jo mere konkret du skriver, jo nemmere er det for læseren at tage stilling til din klage. I Helles tilfælde indeholdt klagen bl.a. specifikke oplysninger om, hvor hun parkerede, og at hun havde købt en billet, men at den nok var faldet ned fra forruden, da hun smækkede bildøren.
Læs også:Universelle skrivetips - 5 gode råd til den professionelle tekst
Vedlæg dokumentation
Beviser vejer altid tungere end hule postulater. Jeg vedlagde derfor en kopi af p-billetten som dokumentation for, at Helle faktisk havde betalt.
Vær rolig og venlig
Det kan godt være, du føler dig uretfærdigt behandlet og synes, parkeringsvagter burde udvises af landet for bestandigt, men det får du ikke noget ud af at skrive. Det er dig, der har fået en parkeringsbøde, og de mennesker, der skal tage stilling til din klage, skylder dig ikke noget. Du kan derfor kun appellere til dem ved at være ekstra venlig og anerkendende (lidt fedteri er aldrig af vejen). Helles klage indeholdt derfor flere undskyldninger og anerkendende vendinger, fx ”Jeg beklager meget…”, ”det var dumt af mig…” og ikke mindst ”tak for jeres store arbejde…”
Kort sagt: Du skal være en sympatisk person, de gerne vil lytte til – og på den måde gøre det nemt for dem at sige ja til dit ønske.
PS – Tak til Center for Parkering for at være så søde at refundere Helles bøde.
PPS – Det er selvfølgelig altid en fordel, hvis der er noget om snakken, og du rent faktisk har noget at have din klage i!
Læs også:5 spørgsmål en voldspsykopat vil stille til din tekst