Ku’ vi få lidt e-mail-etikette, tak?

Hvor mange e-mails sender du på en almindelig arbejdsdag? 10? 20? 30?

På verdensplan bliver der i hvert fald sendt i omegnen 188.000.000 e-mails i minuttet. Det er alligevel en anseelig slat digital post.

Og faktisk er der al mulig god grund til at interessere sig for e-mail marketing. Hvorfor?

Fordi:

  1. e-mail marketing har den højeste return-on-investment
  2. e-mail er den eneste kanal, hvor ægte mennesker har kontrol over data.

Her får du 9 simple og meget konkrete takeaways fra dette års E-MAIL SUMMIT, som du kan tage i brug allerede i dag.

1. Opsæt en slide-in til at generere leads

Ingen e-mail uden en modtager. Derfor bør du først og fremmest få styr på, hvordan du indsamler dine leads. Et godt råd er at få en Slide-in sleekbox på din hjemmeside. En boks, der aktiveres på de rette sider på det rette tidspunkt, så besøgende skriver sig op til dit nyhedsbrev. Og her er 4 ready-set-go-tips til at få det optimale ud af din nye lead-generator:

  • Design din slide-in efter brand og tone
  • Tilpas din slide-in til både mobil og desktop
  • 1-2 felter giver bedst konvertering. Er det virkelig nødvendigt at kende efternavnet på din næste læser?
  • Aktivér slide-in, efter din læser har brugt 8 sekunder på din side – eller vent til din læser er 38 % nede på din side.

2. Stop med at tale om dig selv

“Can I have your attention, please?” skriger mange i dag, som var det en anden Eminem-sang fra nullerne. Vi har dog ramt 2020. Og det har tonen i marketing også. Så stop med at tale om dig selv, og vis i stedet interesse for din læser. Ligesom hvis du var på date eller besøg hos din svigermor for første gang. Og hvis du ikke ved, hvad du skal tale med din læser om, så er det måske på tide at spørge dig selv, om du har talt med din målgruppe for nyligt?

3. Tilføj flere e-mails til dit automatiske e-mail-flow

Flere e-mails? Ja, den er god nok. Det tager minimum 5 e-mails at skabe en relation til din læser ifølge Christina Klitsgaard. Og hvis der er noget e-mail marketing handler om – så er det at skabe relationer.

Længden på dit e-mail-flow afhænger af dit produkt – se her:

Har du et simpelt produkt, så skal dit e-mail-flow være på minimum 5 e-mails. Et simpelt produkt er noget, du lynhurtigt kan forklare, hvad er. En badedragt, en festival eller en frisørtid.

Er dit produkt er en anelse mere kompliceret, så må du svede lidt mere. For så skal dit e-mail-flow være på minimum 10 e-mails. Det kan være en pensionsordning, et kursusforløb eller en jordomrejse.

4. Effektivisér din e-mail-proces

Hvis du sidder som e-mail-ansvarlig i din virksomhed, kender du helt sikkert den der særlige følelse, man får, når en kollega spørger ” Kan vi ikke bare lige lave en ekstra e-mail-kampagne?”. For det er jo ikke baaare liiige at lave en e-mail-kampagne. Nogle virksomheder bruger op til 6 uger (!) på at kreere bare 1 e-mail.

Med en fast proces for hvordan I får en e-mail ud over stepperne, sparer I en masse tid og reducerer risikoen for fejl. Lav et dokument, der indeholder:

  • Processen: Hvem skriver? Hvem godkender? Hvem laver grafik? Hvem opsætter e-mailen? Hvem tester?
  • En fast e-mail-skabelon, der kan genbruges. Evt. med enkelte elementer, som let kan skiftes ud fra gang til gang.
  • Et fast design-skabelon, som matcher jeres øvrige brandprofil.

Og vigtigst af alt – gem dokumentet som en PDF-fil – for som Elliott Ross siger: ”People can’t argue with a PDF”.

5. Bliv inspireret af sociale medier

Du behøver ikke at aktivere din krøllede hjerne, hver gang du skal skrive en e-mail. Hent inspiration hos SoMe. Ofte kan tidligere indlæg genbruges som stof i en e-mail. Eller lav et e-mail-design, der minder om Instagram eller Tik-Tok, hvis det primært er dér, din målgruppe opholder sig.

6. Lad ikke dine praktikanter skrive dit nyhedsbrev

Et krav for at kunne skabe relationer til dine læsere er, at du kender dem. Hvis du ligeledes vil sælge noget til dem, så kræver det, at du kender din egen organisation. Og hvis der er én person, der ikke kender noget som helst til de to ting – så er det den nye praktikant, din organisation lige har ansat. Og intet ondt om praktikanter. Men e-mails skal skrives af en person med hjerte og sjæl i virksomheden, hvis de skal skabe værdi for læseren.

7. Brug 40-20-40-metoden

Som tekstforfatter bør du ikke fokusere al din tid på selve tekstforfatningen. Brug 40-20-40 metoden, som tidligere brollega og nu Content Lead i Danske Bank, Henrik Hillestrøm, foreslår:

Brug 40 % af din tid på at forberede dig på det, du skal skrive. Undersøg, hvad formålet er, hvem modtageren er, og hvad vil du have modtageren til at gøre, når de har læst din tekst eller e-mail.

Brug 20 % af din tid på at skrive selve teksten.

Brug 40 % på at forbedre din tekst. Find balancen i din tekst med en ordentlig omgang korrektur. Tjek op på lange, kludrede sætninger og tjek, om der har sneget sig for mange djævleord ind.

8. Forudsig din læsers adfærd

“The human brain evolved to survive, not to buy things” fortalte e-mail-ekspert Kenda Macdonald. Derfor skal du være opmærksom på din læsers bevidsthedsstadie. Se på deres tidligere færden på fx din hjemmeside eller i dine e-mails, og brug den data til at forudsige deres kommende adfærd. Og når så de er klar, så sørg for at skab værdi for dem. På den måde kan du overbevise deres hjerne om, at det er okay ikke blot at overleve, men rent faktisk også at forbruge. Bare lidt.

9. Stil spørgsmål

Tekstforfatter og content ekspert Ann Handley er en af de få, der tager kampen op mod korte e-mails. Hver anden søndag sender hun et (dejligt) langt nyhedsbrev om emner, hun synes er værd at dele. Og én ting, der altid går igen, er, at Ann stiller læseren spørgsmål om indholdet.

Hun fokuserer mere på ”brev” end på ”nyhed” i ordet nyhedsbrev og lægger derfor op til en samtale med sine læsere. Så vær ikke bange for at stille dine læsere et spørgsmål - måske bringer det en spændende dialog i spil. Det vigtigste er blot, at du altid svarer på deres henvendelser.

Hvad er dit bedste e-mail marketing move?

Var du til E-MAIL SUMMIT? Og har du samlet en vigtig pointe op, som jeg har misset? Eller har du dit helt eget geniale trick til at skabe gode e-mails? Smid en kommentar forneden, eller send mig dit tip på lise@wearebro.dk

Så tilføjer jeg det til blogindlægget, så vi har alle de bedste tips samlet. Og hvis du mangler flere gode e-mail-tips, kan du tjekke min postkort-metode ud.