Hvordan ser proaktiv og kundeorienteret ud i din virksomhed?
Medarbejdere i de fleste virksomheder bliver bombarderet med nye strategier, visioner, missioner og værdier, som de skal efterleve i deres arbejdsdag. Men hvis du som leder ikke hjælper dem med at forstå, hvilke handlinger de skal udføre for at være fx proaktive, agile og kundeorienterede, så ender de højst sandsynlig med at gøre det, de plejer.
Har du nogensinde bedt en medarbejder være mere proaktiv, innovativ, have kundefokus eller noget fjerde buzzword-agtigt, fordi det nu engang optræder i jeres nye strategi? Eller sat organisationens værdier op på væggen, på intranettet eller på hjemmesiden med besked om, at det er sådan, vi er her i virksomheden?
Det har mange ledere. Men de gode af dem er ikke stoppet der. De (og måske deres medarbejdere) har nemlig brudt de fancy fraser ned til konkrete eksempler på, hvordan medarbejderen er netop det. De har sagt: ”Når jeg beder dig om at være proaktiv, så vil jeg gerne have, at du bliver bedre til at melde dig på opgaver, når vi holder vores ugentlige statusmøder, og at du bruger 30 min. på kundeopfølgning hver fredag formiddag”. Eller: ”Du lever bedre op til vores ambition om at være vidensleder, hvis du hver måned læser mindst to fagbøger, deltager i et morgenmøde og mødes med din netværksgruppe – og i øvrigt deler den nye viden med dine kollegaer”.
Det lyder rimelig banalt, og det er det sådan set også. Banalt er nemlig godt, for det kræver ikke så meget energi at forstå. Og dét er især godt, når vi gerne vil skabe forandringer.
De slidte frasers berettigelse
Jeg er ikke ude i et ærinde for at aflive strategier, visioner, missioner eller værdier. For hvis ellers de har grobund i virkeligheden, altså i virksomhedens kultur og identitet, så har de en berettigelse. De hører til som pejlemærker, der skal favne bredt på tværs af forretningsområder, fagligheder og daglige opgaver.
Men jo længere ned i organisationen vi dykker, jo mere konkrete bliver vi nødt til at være om, hvad ordene betyder. Det er i virkeligheden en klassisk bevægelse fra strategi over taktik til operation. Alligevel er der mange ledere, der ikke mestrer den. Og det kan jeg godt forstå, for det er en svær øvelse at bryde strategiordene ned til konkrete handlinger. Jeg bliver dog urolig, når de ikke ser øvelsen som nyttig, men standser ved frustrationen over, at de nye værdier ikke lever eller er tydelige i organisationen. Hvorfor efterlever medarbejderne ikke de nyligt vedtagne værdier, når nu de blev præsenteret på virkelig pæne PowerPoint-slides til et morgenmøde, hvor der endda var croissanter og god kaffe?
Men de har glemt at forholde sig til, hvordan den konkrete adfærd, der skal støtte op om værdierne, skal se ud – eller også har de glemt at kommunikere det. Og i min optik er det den enkelte leders opgave at sikre, at hans medarbejdere forstår, hvordan de skal udføre deres daglige arbejdsopgaver for at leve op til strategi, vision, værdier osv.
Vi er vanedyr med mentale begrænsninger
At kunne konkretisere og eksemplificere er især vigtigt, hvis der er tale om nye strategier eller nye værdier. Bullshit-alarmklokkerne ringer hos mange af os, når vi hører ord som agilitet, robusthed, ansvarlighed – eller for også at kigge lidt indad; en af min egen virksomheds værdier: Pålidelighed.
Men primært skal vi være konkrete, fordi forandringer kræver mental energi. Hvis det er svært for medarbejderen at forstå, hvordan vedkommende skal agere, så er det noget nemmere at gøre det, man plejer.
Vi mennesker er trods alt vanedyr, der for det meste foretrækker status quo. Og beder du medarbejderne lave fortolkningen af, hvad hulen proaktiv, engageret, kompetent eller troværdig betyder, mens de er i gang med en travl hverdag og 120 andre opgaver, kan du være sikker på, at intet ændrer sig fra i går.
Det er efterhånden en veldokumenteret pointe, at vi mennesker har begrænset rationalitet, viljestyrke og motivation til rådighed, og derfor bliver mange handlinger nødt til at foregå med autopiloten. Meget mere end vi kan lide at erkende, sker på rutinen, og vi kan kun have et begrænset antal opgaver, der kræver store mentale ressourcer for os at udføre.
Oversættelsen ligger på dit bord
Skal du derfor lykkes med at have medarbejderne til at efterleve fx de nye værdier, så skal du sætte dig ind i hverdagen hos dine medarbejdere. Det er alfa og omega for en succesfuld implementering, at du som leder formår at bryde værdierne ned til eksempler på konkret adfærd, som er nemme at forstå og eksekverer på. Du skal oversætte, konkretisere og eksemplificere, sådan at de højtflyvende strategiord lander uden at crashe. Du skal med andre ord selv i arbejdstøjet og bruge lige præcis al den tid på oversættelse og tydeliggørelse, som er nødvendig for at skabe den succes eller forandring, som du ønsker.
Blogindlægget er baseret på Helles kronik i børsen.