Hvordan lup og linse kan hjælpe dig med at genfinde din strategi

Du kender den godt. Du har hørt om den. Måske har du endda forsøgt at søge efter den på intranettet engang; uden at finde den. Eller måske er du en af de få indviede? Og du ved, hvor den ligger henne på fællesdrevet. Strategien.

Siden skrivebordsskufferne blev inddraget, er det nemlig oftest dér, du finder den. Svøbt ind i en lækker indpakning fra et bureau, så den i det mindste præsenterer sig flot, inden den finder sit endelige leje i en afkrog af (H:)drevet.

Men hvorfor er det, at den altid ender der? Og ikke ude blandt alle de engagerede, arbejdende hænder og skriblende fingre? Hvordan får vi den derud?

Det spørgsmål ved jeg, at jeg ikke er den første, der stiller. Og hvis du forventer en magisk dingenot, der kan få det til at ske i enden af det her blogindlæg, så behøver du ikke læse længere.

Hvis du derimod søger lidt inspiration til, hvordan du kan hjælpe den stakkels, ensomme strategi på (H:)drevet lidt længere frem på frontallappen af dig selv, dine kolleger og måske endda dine medarbejdere, så synes jeg, du skal blive hængende lidt endnu.

Stopper strategien ved sidste punktum?

Rigtig mange virksomheder er faktisk smadderdygtige til at indhente input og viden fra medarbejderne, når de udvikler deres strategi og formulerer indholdet. Og det er jo helt rigtigt set, for det er jo netop de medarbejdere, der skal være med til at eksekvere på strategien, når den endelig er nedfældet på pergament.

Men hvorfor er det, man stopper der? Hvorfor ikke også spørge medarbejderne, hvordan de tror, de vil kunne udføre strategien i deres daglige arbejde?

Det er jo alt andet lige dér, det oftest går galt. Ingen ved, hvad det er, der forventes af dem, når de først læser de forkromede ord. De kan ikke se, hvad det konkret er, de skal gøre (anderledes).

Det betyder som regel, at modtageren af strategien gør én af to ting:

1) De gør ingenting.

2) Der kommer 250 forskellige udlægninger af, hvad det vil sige at yde den bedste kundeservice.

Start med at oversætte den

De fleste strategier er både gennemarbejdede og baseret på solide indsigter fra marked, kunder og medarbejdere. Men de færreste strategier er oversat til et sprog, som den enkelte medarbejder rent faktisk har en chance for at omsætte til konkrete handlinger i sin hverdag.

Og det er et problem, hvis du beder nogen om at gøre noget anderledes, end det de plejer at gøre.

Så tag jeres strategi frem, og find en ordbog. Og begynd så ellers at oversætte den. Både fra engelsk til dansk, hvis forfatteren er anglofil, men mest af alt fra intention til handling. Måske synes du, det lyder banalt. Men det er lige præcis den oversættelse, de fleste strategier mangler.

Om at være konkret

Lad mig bidrage med et par eksempler:

  1. Du fortæller ikke dine kolleger, at de skal ”udvise sikker it-adfærd”, men at de skal huske at trykke ”Windows-knappen + L” og låse deres skærm, inden de forlader deres plads.
  2. Du beder ikke dine medarbejdere ”tage ansvar”, fordi I har ansvar som værdi. I stedet fortæller du dem, at de skal sende en liste over de opgaver, de ikke har nået hver fredag med et forslag til, hvordan de vil løse problemet om mandagen.
  3. Du begrænser dig ikke til at skrive, at I skal være ”synlige i medierne”. Du beder om en plan for, at I pitcher historier tre gange om ugen, og du giver eksempler på mulige emner og sørger for at måle på fremdriften.

I bro plejer vi at kalde det for videotesten. Ikke fordi vi filmer alt, hvad vi render rundt og laver. Men fordi dine budskaber er konkrete nok til at bestå testen, hvis de rent faktisk kan filmes, når folk lever op til dem.

Kort sagt handler det altså om at definere, hvem der skal gøre hvad – og hvornår, de skal gøre det.

Og så skal det selvfølgelig hænge sammen med de pæne ord, der er nedfældet på pergamentet.

Ingen dingenot

Nu sagde jeg godt nok, at jeg ikke havde nogen magisk dingenot. Men eftersom de fleste har en telefon, og de fleste telefoner har et kamera, så var der jo faktisk en slags metaforisk dingenot, du kan bruge – når du gerne vil blive lidt klogere på, hvad det egentlig vil sige at være en engageret, forandringsparat og innovativ medarbejder i en dynamisk virksomhed med flad struktur.

Men det kræver, at du tør oversætte dine pæne strategiord til noget mere banalt.

Vil du gerne blive endnu klogere på, hvad det vil sige at være banal, så book en plads på vores adfærdsdesignuddannelse.

Det der trick med videotesten er nemlig noget, vi har lært af vores dygtige adfærdsdesign-kolleger, der ved en hel del mere om, hvordan man kommer fra gode intentioner til konkrete handlinger.

Og hvis du har brug for hjælp til oversættelsen, så har vi i bro et par smadderdygtige strategi-tolke. De hedder Karen og Eva, og de har en ret pæn succesrate, når det kommer til at bryde abstrakte strategier ned til konkrete handlinger.

0 Kommentar


Tilføj en kommentar

Læg en kommentar

Kom i kontakt

Morten Nissum Larsen

Konsulent

Morten rådgiver virksomheder og organisationer om, hvordan de bedst muligt kommunikerer til en bred og kompleks gruppe af interessenter. Han er derfor fast mand på bro-holdet, når vi løser opgaven inden for kampagnekommunikation, PR og stakeholder management. Blandt Mortens kunder findes ATP, MobilePay og Det Kriminalpræventive Råd.