Ny tone of voice i Ørsted

Overblik

Flere års turbulens i medierne havde skadet Ørsteds (dengang DONG Energy) forhold til danskerne, der i undersøgelser gav udtryk for ikke længere at vide, hvad Ørsted egentlig stod for. De forbandt dem mest med de områder, der mødte modvind.

Derfor udviklede Ørsted en ny tone of voice, som skulle bringe dem tættere på danskerne og gøre kommunikationen udadtil mindre distanceret. Den nye tone of voice havde derfor ambitioner om at genskabe danskernes tillid til energigiganten.

Udfordring

Men hvordan gør man egentlig det? Hvis det stod til os, så skulle man sætte fokus på at vælge de rigtige historier og at fortælle dem på den mest effektfulde måde.

Proces

Vi oversatte derfor principperne fra den nye tone of voice til værktøjer og skrivetips i et workshop-forløb for medarbejderne i Ørsteds fem kommunikationsteams.

Resultat

For at sikre fokus og motivation udviklede vi i fælleskab deres nye skrivevaner. Vi leverede også et katalog med eksempler, der tjener som opslagsværk og inspiration.

"bros indsats var en vigtig faktor i at få de fine ord i vores nye tone of voice til for alvor at smitte af på de tekster, vi dagligt skriver og sender ud i æteren."


Ørsted