Tag pulsen på brugernes adfærd
Ønsker du at arbejde bevidst med brugernes adfærd på dit site, er scenarier oplagte som udviklingsværktøj. Scenarier er en naturlig efterfølger til personas, hvor man får sat ansigt på bredden af ens brugere. Men med scenarier går man skridtet videre. For ét er, hvem brugerne er, men hvad skal de på sitet?
Med scenarier tager man fat i brugergruppen og nedfælder små fiktive historier, der beskriver brugernes ideelle adfærd på sitet. Historierne skal tage udgangspunkt i det mål, der er opsat for siden og ikke være tilfældigt valgte grunde til at besøge siden. Der er altså tale om en beskrivelse af brugerens ideelle adfærd, hvor sitets hovedformål er styrende. Ofte er tre scenarier dækkende for at få en idé om, hvorvidt målgruppen får formålet opfyldt på sitet.
Scenarier er godt givet ud i webarbejdet. De tvinger en til at sætte sig i brugerens sted og få beskrevet brugeroplevelsen til ende. Man undgår nemlig at falde i den klassiske fælde, hvor man gætter sig frem til brugernes adfærd og behov ud fra sine egne behov eller tror, at når man selv kan finde et givent indhold, kan andre også.
Og når man kender formålet bag sitet, bliver det igennem scenarierne lettere at gennemskue fejl og uhensigtsmæssigheder ved sitet, fx om der mangler særlige funktionaliteter til at understøtte formålet, eller om indholdsstrukturen ikke hænger sammen med målet.
Det er dog vigtigt at holde sig for øje, at scenarier ikke udelukkende skal bruges som rettesnor for, hvordan man skal strukturere og designe sit site. Forretningsstrategien og de konkrete brugerresultater skal altid gå hånd i hånd.
Læs mere om personas i webudviklingen
Hent inspiration til arbejdet med scenarier i bogen 'Information Architecture for Designers' af Peter Van Dijck, 2003.