9 ting, du skal stoppe med at sige om dig selv
Der raser tilsyneladende en epidemi, som sætter skånselsløse angreb ind på hjemmesider, LinkedIn-profiler, jobansøgninger og CV’er. Kort sagt: Vigtige steder, hvor mennesker forsøger at fortælle, hvad de kan, og hvorfor de er værd at ansætte eller samarbejde med.
Epidemiens allertydeligste symptom er, at ofrene skriver ting om sig selv, de aldrig ville bruge i en mundtlig kontekst. Her er 9 eksempler på ord og karaktertræk, det er fantastisk at få andre til at sige om dig, men du aldrig selv bør bruge:
1: ”Jeg er unik"
For det første er der stor sandsynlighed for, at det er du ikke – du er gennemsnitlig leverpostej ligesom os andre. Tulip, ikke den lune med bacon fra delikatessen.
For det andet klinger udsagnet mildest talt hult i vores andres øresnegle.
Du begynder at skille dig ud, hvis du har en ekstra lilletå, hvis du sender julekort med frimærke ud til HELE din 27 folk store familie, eller hvis du grundlagde dit første succesrige firma som 15-årig. Så bliver jeg nysgerrig og får lyst til at vide mere om dig (på nær det med lilletåen).
2: ”Jeg er resultatorienteret”
”Nå, så du arbejder henimod en form for resultat, når du åbner din computer på kontoret? Fortæl mig mere!”
Nej, vel?
Brug hellere krudtet på at fortælle om de resultater, du ER og HAR været orienteret imod. Du kan jo fx sige, at du ”fik konverteringen på nyhedsbrev til at stige markant” eller ”øgede salget af grillhandsker med 65 procent på et år”. Og hvis du rigtig vil glitre, kan du vise dine resultater i en infografik.
3: ”Jeg er en samarbejdsvillig teamplayer”
Det er per definition sådan med samarbejde og teamindsatser, at succesen ikke afhænger af én person. Derfor skal du ikke blot hævde at være villig til at samarbejde. Du skal beskrive, hvordan du tænker samarbejde, og du skal give eksempler på teamsucceser, du har været en del af.
4: ”Jeg er kreativ”
Kan du hæfte ord sammen på en måde, så mine vipper bliver fugtige, og min underkæbe bæver? Det vil jeg gerne læse. Kan du skabe visuelle virkemidler, der får mig til at hvine diskret af fryd og se buttede enhjørninger bag øjenlågene? Det vil jeg rigtig gerne se eksempler på.
Vis mig, at du er kreativ, i stedet for at påstå det. Kan du strikke en cykel, vil jeg synes, du både er kreativ og sjov :)
5: ”Jeg er sådan en, der siger tingene, som de er”
Det er en misforstået kvalitet at kalde en spade for en spade. Man kunne reelt skrive et helt blogindlæg om, hvorfor man aldrig skal sige tingene, som de er. Det har vi gjort lige her.
6: ”Jeg er sjov”
Medmindre du afbryder beskrivelsen af, hvor sjov du er, ved at råbe ”Der’ en hugorm!” og spurte, til du vælter, er jeg tilbøjelig til at tro, du er lige så sjov som en tavlefuld tredjegradsligninger.
Humor er en vigtig egenskab. Og der findes en meget enkel metode til at bevise, at du besidder den: Få andre til at le.
7: ”Jeg er motiveret”
”Vi vil gerne invitere dig til en jobsamtale, fordi du skrev i din ansøgning, at du var motiveret. Det var der ingen af de andre, der nævnte.”
Igen: Nej, vel?
Hvis du IKKE er motiveret, når du starter et nyt arbejde – eller for den sags skyld tager afsted til det, du har haft i årevis – skal du finde dig et andet.
8: ”Jeg er passioneret”
Siger du til andre, at du er passioneret omkring at udvikle langvarige kundeløsninger eller inkorporere den optimale proces i intranettets nyhedsfeed, kan det virke en smule mistænkeligt. Også selvom det er sådan, du har det.
Prøv i stedet for at bruge ord som ’fokuseret’, ’koncentreret’ eller ’specialiseret’. Eller endnu bedre: Vis, at du går så højt op i din forretning, at folk bager kager, der ligner dit produkt.
9: ”Jeg er innovativ”
Der er mange virksomheder og mennesker, man med rette kan beskrive som innovative. Men der er væsentlig flere, der gør det. Er du innovativ? Bevis det for din modtager. Fortæl om de produkter, kurser og koncepter, du har udviklet
Hvad du skal gøre i stedet
Føler du, at du har fået limet læberne sammen og intet kan sige om dig selv nu? Bare rolig. Der er heldigvis andre og mere effektive måder at vise dine stærke sider på end blot at sige, at du har dem.
Her er tre slags limopløsning:
1: Brug flere udsagnsord end tillægsord, når du beskriver dig selv
Prøv at sammenligne det her:
”Min kollega Cecilie er intelligent, hårdtarbejdende og resultatorienteret.”
… med det her:
”Min kollega Cecilie designer workshops, hun rådgiver vores strategiske kunder, og hun styrer effektivt flere projekter samtidig.”
Når vi bruger udsagnsord, bliver vores udsagn(!) og beskrivelser per automatik mere specifikke, de skaber flere billeder hos læseren, og de bliver lettere at forstå. Hvis alle de andre bruger flade tillægsord, kan du skabe en effektiv opmærksomhed ved at fortælle, hvad du rent faktisk GØR.
2: Walk the talk
Det handler ikke om jantelov, når du skal stoppe med at bruge disse ord og vendinger om dig selv. Det er ikke fordi, vores sko pludselig bliver et par kritiske numre mindre, når folk har selvtillid nok til at fortælle, hvad de er gode til. Det er bare et langt mere effektivt middel, når andre roser dig, end når du selv gør det. Når de selv kan konkludere, at du er kreativ. Når du viser dem det i stedet for at postulere det.
Så hvis du vil have, at andre skal se dig som unik eller passioneret, skal du gøre dig fortjent til det. VÆR unik eller passioneret.
3: Ros andre, når de fortjener det
Har du en ven, der er så sjov, at du får situp-smerte i maven af at være sammen med ham? En kollega, der spytter den ene kreative løsning ud efter den anden? Så start her: Gå ud at sige det til dem og om dem – eller skriv det nede i kommentarfeltet, nu du er her :)