#52 Lynkursus: Sådan kommer du i gang med at podcaste

”Kommer du lyd ind i dine ører, så kan selv mænd multitaske”. Sådan lyder ordene fra dagens podcastgæst.

For i dag bringer vi en podcast om at podcaste. Den er til dig, der måske i længere tid har overvejet at starte en podcast – eller dig, der måske allerede driver en podcast, men som godt kunne bruge et staldtip eller to.

Til den helt grå og garvede podcasttype, kan vi anbefale, at du lytter til vores tidligere episode: #45: Branding på lyd: Sådan får du succes med din podcast.

Og hvem er så denne podcastgæst bag det indledende statement, tænker du nok? Det skal vi fortælle dig. Vi har inviteret en af dansk podcastings grand old men i studiet. Vores gæst har podcastet siden 00’erne (altså før det blev cool). For med 700.000 podcastdownloads med i bagagen er den garvede marketing-guru og podcastnørd Ib Potter den helt rette mand til at give et lynkursus i podcastdisciplinen.

Du får 3 gevinster ved at lytte til podcasten

  1. Du får alle ’hvorfor skal man podcaste’-argumenterne serveret direkte i din øresnegl. Bl.a. hvordan det kan være med til at skabe og etablere et personligt brand eller styrke dig eller din virksomheds position som ekspert eller thought leader.
  2. Du bliver trin for trin guidet gennem podcastprocessen – både fra det strategiske, tekniske og lavpraktiske hjørne.
  3. Du kan begynde at podcaste liiige efter, du har hørt podcasten til ende (disclaimer: det kræver blot en telefon).

Så … hvad venter du på? Play-knappen er lige deroppe ↑

39 minutters lynkursus på skrift

Kan du ikke overskue at lytte til en podcast – eller er du bare mere til det skrevne ord? Det kan også være, du bare har brug for at få genopfrisket et par pointer? Dig har vi selvfølgelig også tænkt på.

Vi har samlet de vigtigste pointer fra hele lydbaduljen. Dem kan du bruge som en blød rettesnor, når du skal i gang med at podcaste. De kommer her:

Forbered det rette udstyr og setting

Når man skal i gang med podcasting, er der både noget, man skal tænke godt over – og udstyr man bør anskaffe sig. Men er du ikke klar til at investere i det store podcast-setup? Og har du heller ikke lyst til at gå ud og booke et lydstudie som det allerførste? Så er der tre ting, der er vigtige at have ved hånden:

  1. En god mikrofon, der kan optage din sprøde stemme. Det siger lidt sig selv.
  2. Et stykke optagelses- og redigeringssoftware på en computer. A hva’ for noget? Hold den tanke – vi kommer til det lidt længere nede.
  3. Fysiske rammer, der giver god lyd – jo mere bamsebløde omgivelser, jo bedre. Alternativt kan du bare tage en dyne over hovedet.

Skab et koncept

Ingen podcast uden indhold. Derfor er det selvfølgelig vigtigt, at du har et koncept, som dit indhold kan navigere efter. Spørg dig selv:

  • Hvad er formålet med min podcast, og hvem er min målgruppe?
  • Hvilket format vil fungere bedst? Vært og gæst? Vært og vært? Eller noget tredje?
  • Hvilken ramme skal podcasten følge? Og hvad med intro og outtro – og var der nogen, der sagde jingle?

Hør fx hvordan Ib har opbygget sit koncept i PotterCut, og hvordan han sikrer genkendeligled, tryghed og indikation [14:52].

Sørg for en god rollefordeling

Bag hver en podcast gemmer sig roller og opgaver, som skal sikre, at podcasten bringes til live. Det giver lidt sig selv, at der er en, der skal have styr på indholdet og evne at formidle det på lyd. Men den helt store pukkel ligger i efterbehandlingen af optagelsen – og hold lige fast, selvom det bliver liiiidt nørdet. Her taler vi det tekniske ansvar og det pernittengryn-klippearbejde, som sikrer at lydbidderne fra optagelsen bliver til en vaskeægte podcast.

Hvis du selv har mod på at tage den kasket på, findes der en masse tilgængelige redigeringssoftware, som har nogle ret seje navne: Audacity, Hindenburg, Garageband.

Brug (rigtig meget) tid på at markedsføre

Faktisk, så siger Ib, at man bør bruge halvdelen af tiden på at lave selve podcasten – og den anden halvdel af tiden på at pushe det via online kanaler. Det kunne eksempelvis være på website, e-mail og sociale medier. Alt efter hvilken målgruppe, du vil nå ud til.

På den måde, kan du sende din episode ud i verden på bedst mulig vis. Og hvem vil ikke gerne det?

Godter fra podcasteren

Det var så nøglepointerne (ja ja, i overskriftsform vel at mærke). Til dig, der bare ikke kan få nok … du kan være helt rolig. For vi har nemlig fået en række links fra Ib, som kan hjælpe dig med at komme i gang:

Og så kan du også allerede nu sætte Ibs egen podcast PotterCut i podcastkøen, efter du har lyttet denne episode af bro fm til ende.

Bliv inspireret med bro fm

Mangler du inspiration, kan du vælge og vrage mellem de 52 bro fm-episoder, der bor på iTunes, Stitcher, Spotify og Podimo.

Og har du brug for det sidste skub ud over podcastrampen eller en guidende håndsrækning? Så kan du med fordel tage fat i vores egen podcastproducer Louise, som står bag knapperne på bro fm.

Tilbage er der vist kun at sige: rigtig god fornøjelse med din podcast – vi lyttes ved.