Sådan tjener du 1.784.674 kroner uden at røre en finger

Med den titel lyder det som om, der er gået amerikansk selvhjælpsbog i den.

Det er der ikke (i hvert fald ikke mere, end der plejer).

For i dag får du et afsindigt effektivt markedsføringsredskab, som lever 100 procent op til titlen.

Hvis du bare holder vejret, læser til ende og gør, som jeg siger, vil jeg personligt garantere dig resultater.

Den garanti bygger jeg på den konkrete erfaring, jeg har med at sælge for 1.784.674 kroner ved at bruge teknikken i vores egen virksomhed. Jeg er faktisk overbevist om, at den har genereret langt mere salg, men i dag taler vi kun om det, jeg helt præcist kan måle.

Hvad gør teknikken for mig?

Det er en marketingteknik, som af uransagelige årsager slet ikke får den opmærksomhed, den fortjener. For den er GULD værd – uanset om du sælger fysiske produkter, medlemskaber, holdninger eller læring.

Laver du en engangsinvestering af udelukkende tid (og medgivet: Den kan være stor), får du et marketingredskab, der:

  • sælger dine produkter og ydelser dag og nat – uden at du skal røre en finger
  • hiver leads og interessenter ind – uden at du skal røre en finger
  • bygger dit brand op som en autoritet på dit forretningsområde – uden at du skal røre en finger
  • skaber tillid hos forbrugerne på dit marked– uden at du skal røre en finger
  • varer for evigt. Ja, det er rigtigt – uden at du skal røre en finger.

Mine damer og herrer: Jeg præsenterer jer for ... autoresponderen!

Tavshed.

Hvad fanden er en autoresponder?

En autoresponder er en serie af automatiserede mails, der sendes ud til en gruppe af mennesker, der har tilmeldt sig en service. Hos os kalder vi sådan en service for e-kursus eller online workshop, og de er gratis for modtagerne. Vi laver dem efterhånden ret ofte til kunder, men jeg har personligt været involveret i tre, vi har lavet for os selv – og her kan jeg frit dele tallene på dem.

1. E-kursus i effektivitet (Omsætning: 475.000 kroner)

2. E-kursus i personlig gennemslagskraft (Omsætning: 225.000 kroner)

3. Online workshop i at nudge (Omsætning: 1.084.674 kroner)

Udover omsætningen ligger alle tre autorespondere på top fem i Google på relevante søgeord. Vær opmærksom på, at autoresponderen om nudging kun har kørt i seks måneder.

Hvordan fungerer det helt konkret?

Du sætter et mailprogram (vi bruger MailChimp) op til at sende automatiske mails med link til værdifuldt indhold på din hjemmeside. Det vil sige, at når man tilmelder sig din autoresponder, sætter den automatisk i gang med at sende mails til modtageren over en bestemt tidsperiode. Som du ser på illustrationen af vores egen online workshop herunder, får modtageren en mail 1, 5, 9, 14 osv. dage efter, at han har tilmeldt sig.

I hver mail er der et link til en lektion på din hjemmeside, der løser et konkret problem for læseren, inspirerer ham – eller sælger noget til ham. Sekvenserne kan vare tre dage eller flere uger - det bestemmer du.

Vi har fordelt de automatiske mails til lektionerne over en periode på syv uger:

Som du kan se, kombinerer vi det værdifulde indhold med kampagner, så den online workshop består af ca. 90 procent værdifuldt indhold og 10 procent salg.

Pointen er meget enkel: Lad os sige, at du står i en situation, hvor du overvejer at købe en ydelse i nudging eller adfærdsdesign. Hvem køber du af? Dem, der har givet dig værdi, illustreret deres kompetencer og bygget en relation med dig over syv uger på en online workshop - eller køber du af nogen, du slet ikke kender?

Hvorfor er dette redskab så forbandet effektivt?

Det er der flere grunde til:

  • Du bygger dem én gang, og de varer for evigt – uden at du skal vedligeholde eller bruge tid på dem. Hver ny deltager får den samme høje kvalitet fra start til slut.
  • Du demonstrerer massiv interesse i at løse dine kernemodtageres væsentligste problemer. Som du ved, er det den sikre vej til at styrke sit brand og retfærdiggøre sin tilstedeværelse. Det er også det, der kaldes content marketing.
  • Du tiltrækker nye læsere gennem SEO og omtale – og du holder fast i dine trofaste kunder og interessenter ved at vise, at du hele tiden leverer værdi på nye måder.
  • Du skaber tillid ved at sætte ord og ansigter på din virksomhed. For du bygger en langtidsholdbar relation op med andre ved både at løse deres problemer og underholde dem undervejs.
  • Du bliver opfattet som en autoritet på dit område ved at lave det rigtige indhold og præsentere det lækkert. Du taler ikke om, at du er den bedste. Du viser det. Det gør dig langt mere attraktiv at lave forretning med.

Hvem skal få fingeren ud lige nu?

Det skal alle. Uanset hvor du sidder, kan du bruge autoresponderen som aktivt redskab til at generere adfærd og markedsføring. Her er tre hurtige eksempler:

  • En ejendomsmæglerkæde køber domænet førstegangskøber.dk og laver fx en online workshop, der hedder: ’Førstegangskøberens guide til at få fat på drømmehuset til den rigtige pris - og uden overraskelser' (jeg har sagt det så mange gange til foredrag, at domænet førstegangskøber.dk faktisk er blevet købt :-) )
  • En fagforening laver en online workshop, der hedder: ’De 7 essentielle råd til jobansøgningen, der sender dig direkte til samtale’
  • En bank laver en online workshop, der hedder: ’Aldrig mere underskud i slutningen af måneden – en effektiv guide til din privatøkonomi’

Listen er uendelig. Jeg har arbejdet med kommuner, der vil brande sig med redskabet. Med virksomheder, der bare gerne vil være top of mind, når forbrugeren træffer købsbeslutningen. Autoresponderen er oplagt til enhver virksomhed, der vil lave billig og effektiv kompetenceudvikling for medarbejderne.

Det er bare om at komme i gang.

For når du først har investeret tid i at opbygge autoresponderen, har du et fænomenalt redskab, der dag og nat resten af dit liv genererer leads, bygger tillid og brander din organisation – uden at du skal røre en finger.