Sådan løser du skribentens væsentligste opgave

Skribenten har mange opgaver, som er altafgørende for tekstens kvalitet og effekt. Der er dog en, der overstiger dem alle sammen. Én opgave, som har gruopvækkende konsekvenser, hvis den ikke bliver løst ordentligt. Én opgave, som hele teksten står og falder med.

Jeg taler om skribentens væsentligste opgave: At skrive en effektiv overskrift.

Det kan lyde overdrevet, men faktum er, at hvis din overskrift ikke formår at få læseren til at klikke, dele eller læse, så er al dit arbejde spildt. Derfor får du her et par enkle teknikker til at løse denne opgave effektivt og hurtigt.

Formålet med din overskrift

Heldigvis er denne ret simpel, for copywritere har gennem årtier støttet sig til dette enkle credo: ’Din overskrift har ét eneste formål: at få den første linje i teksten læst.’

Men for den ambitiøse tekstforfatter, skal der kæmpes for alle linjer i teksten. Så når overskriften har sikret, at den første linje bliver læst, så er den første linjes formål at få den anden linje læst. Og den anden linjes formål er at få den tredje linje læst.

En enkel, men effektiv indstilling til dine linjer.

Hvorfor kikser det for os?

Når overskrifter ikke er særlig vellykkede, så er det ofte, fordi de er for lange. For knudrede. Eller for ukonkrete. Her er et par eksempler, jeg har fundet:

  • "Radiokommunikation til beredskabet - status og baggrunden for yderligere nye udvalgsarbejder!" -> for lang
  • ”Medieanalytiske udfordringer og perspektiver på indeværende års mediearbejde set med presseafdelingens briller” -> for knudret
  • ”Overvejelser om overskrifter” -> for ukonkret

Tip til den effektive overskrift:

Vær kort og konkret – du har kun fem sekunder til at overbevise din læser.

Den klassiske læresætning om den effektive overskrift

Når vi taler om opskrifter på den gode overskrift, så er der særligt én, der går igen. Nemlig det udsagn, som din dansklærer har underholdt dig med:

Din overskrift skal være æggende, vækkende og dækkende.

Men hvad betyder det rent praktisk? Det betyder, at din overskrift skal:

  • lokke læseren til med en fristende overskrift, så din læser eller kunde ikke kan lade være med at klikke
  • levere det, den lover
  • være specifik, så læseren ved , hvad han/hun får ud af at læse artiklen
  • fortælle det nye og mest opsigtsvækkende.

Drop de kedelige formuleringer, skriv friskt til om den nyeste og mest spændende pointe og sørg for, at der er dækning for den. Hvis du har strammet overskriften for meget, kan det skade din troværdighed, for du indgår en kontrakt med læseren allerede i starten.

Tip til den effektive overskrift:

Æg, væk og dæk i dine overskrifter.

Og ja: Jeg er helt klar over, at dette råd lyder bizart, når man sætter det i bydeform :)

7 skabeloner til en effektiv overskrift

Hvis der ikke kommer nogen originale overskrifter ud ad ærmet, uanset hvor hårdt du ryster det, så har vi endnu et lille tip til dig.

For nede i tekstforfatterens nødhjælpskasse finder vi de såkaldte ’overskrifts- skabeloner’, som du med det samme kan kopiere. Her får du til en start syv eksempler:

  • Sådan får du [indsæt værdi for din modtager]
  • Derfor skal du ikke [indsæt handling, din modtager kunne finde på at udføre]
  • Alt du skal vide om [indsæt emne, der interesserer din modtager]
  • 7 vilde [indsæt ord] til din næste [indsæt ord]
  • Hemmeligheden bag [indsæt kompetence, din modtager efterspørger]
  • Fra [indsæt ord] til [indsæt ord]
  • 3 grunde til [indsæt problemstilling].

Disse typer overskrifter er testet for at kunne løse tekstens vigtigste opgave. Selvom de måske ikke vil passe til dig, der skal skrive et notat til ministeren, så kan du roligt lade dig inspirere af dem - også til denne type opgave.

Tip til den effektive overskrift:

Skyd genvej og bliv inspireret med overskrifts-skabelonerne.

Det lykkedes!

Hvis du er nået så langt ned i teksten, så er jeg jo lykkedes med min opgave. Og det vil jeg fejre ved at slå lejr i kommentarfeltet og vente på at få noget feedback af dig.

0 Kommentar


Tilføj en kommentar

Læg en kommentar