Sådan får du dit website for dig selv
Alle kan have brug for at være alene en gang imellem. Og er du beklemt ved at skulle dele dit website med en masse målrettede brugere, determinerede købere og tilfældige surfere, så har jeg en håndfuld gode råd til, hvordan du fremstiller dig selv så utroværdigt på nettet, at du højst sandsynligt får dit website helt for dig selv.
Lad, som om du ikke findes
En sikker måde at få din virksomhed til at virke utroværdig på er at skjule ethvert link til verden uden for internettet. Du kan fx gøre det svært at finde, eller endnu bedre, helt udelade elementer som bl.a.:
- logo
- fysisk adresse
- telefonnumre
- kundereferencer
- en pris, du har vundet
- billeder af ansatte
- virksomhedens formål
Lav en rodekasse
En fin måde at skræmme de målrettede brugere væk på er at få dem til at fare vild på dit website. Det gør du bedst ved at sætte dit indhold op i en tilfældig eller ulogisk rækkefølge uden at prioritere og kategorisere det ud fra brugernes behov.
På den måde styrker du nemlig websitets kompleksitet, så det bliver nærmest umuligt for brugeren at få overblik over informationerne og finde de relevante sammenhænge.
Du kan eksempelvis opbygge hovedmenuen efter interne forretningsgange, frem for hvad brugerne efterspørger, når de besøger dit site.
Vær usammenhængende
Mange skaber sig mistænksomme besøgende på nettet ved at gøre noget andet, end de siger. Du kan fx skrive en masse om, at du er innovativ, mens websitet ligner noget fra 90’erne. På den måde viser du nemlig, at man ikke helt kan stole på, hvad du siger.
Vær et mangehovedet monster
Der er også masser af brugerafvisende potentiale i teksterne. Du kan fx lade individuelt sprog tegne forskellige billeder af virksomheden på websitet ved at være virkelig kæk ét sted og virkelig gammeldags et andet eller sørge for, at det ligefremme og nytænkende indtryk fra forsiden ikke holder stik i de dybere lag. På den måde får du forvirret brugeren, fordi virksomheden har flere konkurrerende ansigter.
Forventer de at grine, så giv dem et chok
Brugerne har tit en række forventninger, som de møder siden med – bl.a. hvad de har oplevet på konkurrerende websites. Forventningerne knytter sig til alt fra, hvordan du placerer elementerne på websitet, til hvilket indhold du vælger at have med.
Hvis du vil skuffe dine brugere, er det altså en rigtig god ide at sætte dig grundigt ind i din målgruppes forventninger – og så gøre det modsatte.
Der er dog den faldgrube, at brugerne indimellem opfatter det positivt, når de får noget andet, end de forventer.
Gør websitet til et spøgelseshus
Hvis du har fulgt alle de foregående råd, og folk stadig er vilde med dit site, er der én sikker vej til at få dit website for dig selv: Hold dig fra tasterne og lad være med at opdatere indholdet.
For så vil dit website hurtigt blive et urovækkende spøgelseshus af døde links og informationer fra en svunden tid.