Kom så, kreativitet!
Kan du være kreativ på kommando? Uanset hvor snørklet en hjerne, du har, er svaret nej. Alligevel kræver vores arbejdsliv tit, at vi kan tappe ind og ud af forskellige tankebaner. Hvis din arbejdsdag ligner min, kan den hurtigt skifte gear mellem analyse, forhandling og konceptualisering. Og måske du kender følelsen af at få akutte tics, når en kollega opfordrer til en fri brainstorm, når du selv sidder 10 minutter i deadline.
Det er helt fair — for det er svært at være kreativ på kommando. Men den gode nyhed er, at du kan træne dig bedre, så ideerne kommer til at flyde på selv de travleste dage.
Du får her bros træningsguide til at tænke ud af boksen. Gem den som bogmærke til næste gang, ideerne lader vente på sig.
Det handler om associationer
Okay, lad os lige prøve et eksperiment: Jeg vil bede dig om at forestille dig en fod. Ja du hørte rigtigt: en fod. Hvad er nu det første ord, der falder dig ind?
Var det sko? Hånd? Ben? Eller tå? Hvis det var, så tillykke, så er du, som vi er flest. Hele 86 % svarede nemlig et af disse ord i et studie af den amerikanske psykolog J.P. Guilford. Men hvordan kan det være? For at finde svaret skal vi forstå, hvordan hjernen skaber associationer.
Associationer er hjernens måde at skabe struktur og høste frugterne af tidligere erfaringer og indlæringer, så vi sparer energi. Synet af en genstand eller et ord skaber en association til en meningsfuld genstandskategori, som så bliver styrende for vores reaktion. Det er ekstremt smart – i langt de fleste situationer. Bare ikke når det handler om at skabe noget værdifuldt nyt, som er en af mange definitioner på kreativitet. Her kan vores associationer være en begrænsning, der gør det svært at lave nye koblinger og bryde med vores forståelse af eksisterende strukturer.
Dessert, forretning, fontæne
Kreativitet handler om vores evne til at producere flere, forskelligartede, originale løsninger på et givent problem. Kreativitet stiller derfor krav til vores evner til at skabe usædvanlige associationer. Vi skal tvinge hjernen til at bruge nogle andre tankebaner, end vi plejer, for at undgå at drage hurtige konklusioner. Vi skal med andre ord være åbne for alternative veje og nye koblinger. Det kræver, at vi arbejder systematisk med at træne vores evne til at tænke divergent, og det kan vi gøre ved at træne vores evne til at lave såkaldte ’fjerne associationer’ (remote association).
En fjern association er, når vi kan se en sammenhæng mellem ting, der ikke umiddelbart lader sig kategorisere inden for samme genstandsfelt. Vores evne til at skabe fjerne associationer bruges i kreativitetsforskning til at bestemme et menneskes kreative potentiale, blandt andet via en såkaldt Remote Associates Test (RAT).
Og hvordan ser det så ud med dit kreative potentiale? Kan du for eksempel finde det fjerde ord, der forbinder de tre ord nedenfor (svaret findes i bunden). Et eksempel kunne være Baby, Kasse, Vogn — det fjerde ord, der forbinder dem, er mad: Babymad, madkasse, madvogn. Nu er det din tur
- Kasse, Mor, Maskine
- Fri, Svag, Måler
- Dessert, Forretning, Fontæne
- Psykologi, Design, Regulering
Hvis det var easy peasy, så er du muligvis både meget kreativ og meget intelligent – der er måske en vis sammenhæng mellem intelligens og kreativitet. Hvis du derimod, som de fleste havde svært ved at se forbindelsen, så skal du ikke droppe Mensaansøgningen helt endnu. Selv om der er en videnskabelig diskussion om, hvorvidt vi kan træne vores intelligens, er det bevist, at vi kan træne vores kreativitet som støtter op om vores intelligens – så håbet er lysegrønt.
Træn, træn, træn
Okay, hvordan træner man så sin kreativitet? Der er mange rigtige svar på det spørgsmål, men EN måde er ved at udvikle sin kognitive fleksibilitet. Det er heldigvis ikke så svært som det lyder, det eneste du skal bruge, er et stykke blankt papir, en kuglepen, et stopur på 2 minutter. Og et åbent sind.
Du skal tænke på tilfældige ord – men hov vent, det må ikke være noget, du kan se, så hvis du læser dette ved dit skrivebord på kontoret, må ordene ikke være hæve-sænkebord, pomodoro-ur eller kaffeplet. Har du et ord nu? Tænk nu på et nyt ord, der ikke er relateret til det ord, du lige tænkte på. Tænk på et mere og et mere. Du skal fortsætte, til to minutter er gået.
Er du klar? De to minutter starter nu: Dug, atlas, fragment, askepot, smitsom, helikopter, nethinde, hippie, kugleramme… Glæde, legoklods, kuldegysninger… Tiden er gået!
Kig nu på dit papir, og fjern de ord, der alligevel er relaterede. Hvor mange nåede du? Rekorden herinde på kontoret er 30 ord på 2 minutter. Slog du den?
Prøv at gentage øvelsen hver morgen i en uge, når du sætter dig ved dit skrivebord. Så vil du snart spontant kunne vælte fuldstændig ikke relaterede ord af dig.
Tillykke, du har sænket din associationsbarriere og styrket din evne til at tænke divergent. Så nu er er du klar til slå benene væk under os med dine originale ideer!
Svar: 1) Ruge 2) Støj 3) Chokolade 4) Adfærd