Statusopdateringer, mikroblog, sms. De korte tekstbeskeder bliver mere og mere populære i danskernes hverdag. Men fra den dag, jeg oprettede min profil på Facebook, har genren ’statusopdateringer’ været et dilemma for mig. Jeg har nemlig svært ved at se det interessante i opdateringer som ”Jeg rydder op”, ”Jeg går i seng nu” eller ”Jeg har ferie”.

Det lyder måske rigtig mavesurt. Men jeg er faktisk stor tilhænger af det umiddelbare og det spontane – men ser også udfordringer i tekstbeskedernes relevans og substans.

Danmarks statsminister har en hjemmeside, der udelukkende er bygget op til at generere indhold fra sociale medier. Meget moderne, ja. Men også meget fragmenteret. For kan jeg som bruger og borger danne mig et helhedsindtryk af en statsminister ved at sammenstykke et billede ud fra den seneste tids aktiviteter, billeder og nyheder? Jeg ved ikke, hvordan andre oplever det, men jeg savner altså noget.

Det, jeg savner, er substans; nogle personlige og politiske mål, en eksplicit motivation og en holdning til, hvordan han har tænkt sig at bære sin strategi igennem. Eller måske bare noget så old school som et cv.

En gang på nettet – altid på nettet. Derfor må man jo gerne som person og som virksomhed tænke over, hvilke informationer man deler med sin omverden. På den vis er der for mig at se ingen forskel på at præsentere en person, et produkt eller en virksomhed.

Jeg mener, at vi er blevet beriget med den dialogiske og inddragende kommunikation i de sociale medier. Det er en fager ny kommunikationsverden med et sympatisk og opløftende mindset.

Når det er sagt, så mener jeg ikke, at de spontane og korte tekstbeskeder kan bære virksomheden eller personen igennem alene. De flygtige informationer er et rigtig godt supplement til de mere fundamentale og langvarige informationer om, hvem det grundlæggende er, der står bag kommunikationen.

Jeg mener, at selvransagelsen i kommunikationen er nødvendig for, at du eller virksomheden kan opfattes som mere end en der vender, som vinden blæser. Ja, det åbne, dialogiske og demokratiske kommunikationsflow kan skabe stor værdi. Og ja, demokratiet er interessant, når vi kan adskille vores stemmer, holdninger og ’personligheder’ fra hinanden.