Hvis din strategi var en gryde, ville den se sådan her ud
Hvis du ikke smiler, når du læser dette indlæg, må vore veje skilles. Hurtigst muligt.
Også selvom det er et alvorligt emne, som indlægget handler om. Så alvorligt, at jeg vil lade David Cameron lægge ud.
Sådan her sagde Cameron tilbage i 2010, da han nedsatte sit Behavioral Insights Team (BIT), der skulle bruge adfærdsdesign og nudging til at ændre borgernes adfærd:
”Politik og politikere vil kun få succes, hvis de faktisk behandler folk, som de er, snarere end hvad man ønskede, de var.” - David Cameron
Ideen er enkel: Byg et samfund, der passer til de mennesker, der bruger det. Med alle de smukke nuancer, astronomiske evner og katastrofale begrænsninger vi rummer.
Det er det, vi arbejder med ibro hver dag – uanset om det handler om forandringsledelse, håndhygiejne, pension, strategi eller noget helt fjerde. Hvordan man bygger løsninger, der passer til den menneskelige natur.
Det lyder enkelt. Selvfølgelig skal vi det. Alligevel ser vi hver dag processer, strategier og initiativer, der er konstrueret så milevidt fra de mennesker, der skal bruge dem, at det skriger til himlen.
Det er bare så satans kompliceret at forstå, når vi taler om processer, strategier og andre abstrakte problemer, vi beskæftiger os med. Men det er det ikke, når man bruger produktdesign som reference.
Når et design ikke passer til den måde, vi er indrettet på, ser og mærker vi det med det samme.
Så her er mit spørgsmål: Hvordan ville jeres strategi se ud, hvis den var en gryde? Ville den være bygget præcist til det menneske, der skal bruge den – eller ville den se ud som gryden øverst i indlægget?
Verdens mest frustrerende produkter ville se sådan her ud
Arkitekt og grafisk designer Katrina Kamprani har designet en mængde produkter i deres mest frustrerende form. Og min pointe er, at vi hver dag ser strategier, der er metaforer på disse produkter.
Så nu skal vi fejre processer, strategier og beslutninger, der ville være dumpet, hvis de nogensinde var røget i produktion som et konkret produkt. Og vi visualiserer dem gennem produktdesign.
Og så skal vi huske os selv på, at vi alle hver dag søsætter strategier, vi ville have grinet hele vejen ud af manegen, hvis vi var stødt på dem som et produkt. Her er 8 eksempler (fyld meget gerne på i kommentarfeltet):
1. Vi kommer med din nye vaskemaskine mellem 8 og 16-skandalen (så tag en fridag for at købe af os)
2. PostDanmarks leveringstid på et stykke papir herfra og til Roskilde er nu 5 dage
3. Fejlmeddelelser på en Windows-computer
4. Rejsekortets måde at beregne sine priser på
5. Jeres nuværende strategi
6. 9 ud af 10 breve fra kommunen
7. Det faktum, at vi både har et blåt og et gult sygesikringskort
8. Længden på Aldis varebånd
Nårh, ja.
Har du et eksempel på en frustrerende proces?
Opfordringen er: Lad os nu bygge løsninger til de mennesker, der skal bruge dem. Og lad os bruge al den fantastiske evidens på feltet fremfor at forfalde til gamle løsninger, fordi de føles rare, eller fordi vi plejer at gøre det på den måde.
Og mens du tænker over det, så er det i dag helt gratis at komme med eksempler på frustrerende oplevelser af processer, der ikke er bygget til de mennesker, der skal bruge dem. Har du et godt eksempel? Så lad mig høre fra dig i kommentarfeltet :)