Det første kryds er svært – få adfærdspsykologisk hjælp
Der er kort tid til folketingsvalget. Medierne buldrer derudaf, men hvad betyder avisoverskrifter og valgplakater overhovedet for den nye elev i vælgerklassen? Hvordan reagerer generation z (født fra 1997 og frem) egentlig, når der bliver trykket på valgknappen, og partilederdebatterne fylder sendefladen?
Det kiggede bro nærmere på i en undersøgelse om adfærden hos unge i alderen 18 – 24 ved sidste kommunalvalg. Og selvom både adfærd og kommunikation omkring et kommunalvalg adskiller sig fra et folketingsvalg, så er der stadig nogle generelle kendetegn for netop de unge vælgere, der skal tage turen ned til valgstederne for første eller anden gang i år.
Generation z flyder med den hurtige informationsstrøm under et valg
Når de unge vælgere får informationer, er det ikke fra lange avisartikler eller nyhedsudsendelser. De er vant til hurtige informationer på sociale medier og et feed, der er tilpasset netop det, som de synes er spændende. Det ændrer sig ikke bare fordi, der er valg. De unge får deres informationer, hvor de færdes. De er vant til, at informationerne er lette og hurtige budskaber, som skal slippe gennem deres nåleøje af et opmærksomhedsinterval på ca. 8 sekunder.
Det folketingsvalg, vi står midt i, er et godt eksempel på, at politikerne har taget de unges adfærd til sig. Valget er blevet døbt det første TikTok-valg. Det er blevet hverdagskost at se politikere, der i meget bogstavelig forstand hopper og springer for de unge vælgere i vertikale, korte videoer med mere eller mindre velvalgt underlægningsmusik. Selvom politikernes performance i mange tilfælde efterlader plads til forbedring, har de forstået, at det er via TikTok, de når de unge.
Der er gået ungdomsoprør i vælgeradfærden
Det er en grundsten inden for adfærdspsykologien, at mennesker ubevidst følger flertallet. Inden for adfærdspsykologien kalder vi det for ’social proof’. Adfærdsprincippet gælder også for generation Z, men de er selv af en anden overbevisning. Ligesom deres TikTok-feed, er de unge nemlig helt unikke – vil de i hvert fald gerne selv tro. De har en dominerende fortælling om, at de tager beslutninger uafhængigt af andre.
Vores undersøgelse ved kommunalvalget viser et mere nuanceret billede. Dykker man lidt ned i resultaterne, står det klart, at de unge ikke er helt upåvirkelige overfor særligt deres venners holdninger. Når de unge holder stædigt fast i deres overbevisning om, at deres beslutninger under valget er helt deres egne, er det altså kun en halv sandhed. Meget tyder nemlig på, at det er i kommentarsporet på Instagram og gennem diskussioner med vennerne, at de unge bliver klar over deres politiske ståsted.
Landsmoderen Mette, Daddy Vanopslagh og alle de andre
Da vi undersøgte de unges adfærd ved kommunalvalget, var der en tendens, som kun er blevet endnu stærkere siden. De unge vil have nærvær. Gerne i form af selfies eller andet content, der viser den personlige side af kandidaterne. Det er et grundlæggende adfærdsprincip, at personlige henvendelser virker bedst. Den nærværende og personlige kommunikation fra politikerne får de unge til at føle, at der bliver talt direkte til dem. ’Daddy Vanopslagh’ kan altså takke adfærdspsykologien for sin store succes på TikTok.
Det er naturligvis nemt, måske især for ældre vælgere, at se ned på hurtige sound-bites og film på femten sekunder. Men selvom TikTok er en by i Rusland for størstedelen af den ældre generation, gælder princippet også for dem. For det er jo banalt, selv om få vil indrømme det, men selfies virker. Derfor nytter det ikke, hvis man ryster på hovedet over, at de unge ikke ser timelange valgdebatter på tv. Det skal tættere på. De unge vil gerne engagere sig, og idéen om indflydelse tiltaler dem. De vil bare hellere vælge en person, som de føler, at de kender, frem for et parti eller en ideologi. Og hvis man også kan tale ind i et emne, der forekommer relevant, øger man sandsynligheden for at få et kryds.
Hvordan kan du motivere en førstegangsvælger til at stemme?
Hos bro bedriver vi ikke politik. Men her kommer nogle tips til, hvad der måske kan virke, hvis man fx har en førstegangsvælger i husstanden eller som sidemakker på kontoret:
• Tal om muligheden for indflydelse.
• Fokusér på emnerne og relevansen for den unge.
• Tænk i kommunikation, der er meget personlig og nærværende.
Måske kan det også være en idé at forsøge at spørge ind til, hvorvidt de andre unge i bekendtskabskredsen har tænkt sig at stemme. For selv om der kan være en tilbøjelighed til at undervurdere, hvor mange der stemmer, viser vores undersøgelse, at snakken om at stemme i sig selv øger sandsynligheden for at få sat kryds.
Vi ønsker alle – unge og ældre – et godt valg d. 1. november.