Den gyldne kommunikationsregel og den kollektive hjerneblødning på Facebook

Inden for kommunikation findes der en gylden regel, der bestemmer, om du kommunikerer effektivt og vellykket eller uhensigtsmæssigt og helt ude i skoven. På den ene side er den indlysende og banal. På den anden side kikser det hver dag. For rigtig mange. Lad mig lige afprøve, om du er i farezonen:

  • Ville du nogensinde fortælle en tidligere skolekammerat, som du møder tilfældigt på gaden, hvad du lige har spist til aftensmad?
  • Ville du nogensinde stille dig op på gaden og råbe, om der er nogen, der vil med i biografen og se den nye ’Abernes Planet’?
  • Ville du nogensinde fortælle din chef, at du lige har gjort hovedrent og nu er på vej ud for at overtrække dit – i forvejen – rødglødende dankort?

Oftest er svaret heldigvis nej. For når vi kommunikerer i den virkelige verden, bestræber vi os intuitivt på at tilpasse os kommunikationssituationen. Det er den gyldne regel inden for kommunikation. Tilpas din kommunikation til situationen. Vær relevant. Jo mere fokus du har på den, jo mere effektiv og vellykket bliver din kommunikation.

På Facebook opstår der imidlertid en kollektiv hjerneblødning, når det gælder tilpasningen af vores kommunikation. Og de tre indledende scenarier bliver pludselig realistiske at skulle forholde sig til, når man logger ind på sin profil.

De fire universelle kommunikationsspørgsmål

Facebook skal ikke være raketvidenskab, hvor ingen tør poste i frygt for at sige eller gøre noget forkert, men med en smule omtanke for kommunikationssituationen kan du forbedre din egen og dine venners opfattelse af nyhedsstrømmen.

Det kræver blot, at du engang imellem tænker over disse fire universelle kommunikationsspørgsmål, inden du stjæler plads i nyhedsstrømmen.

1. Hvad er dit budskab?

Facebook kan bruges til meget. Nogle bruger deres væg som dagbog, andre underholder med links til artikler, musik og videoklip, mens helt andre bruger væggen som opslagstavle eller 'Blå Avis' til køb og salg af stort og småt. Og så er der dem, der gør det hele. Det er dog altid en god idé at spørge sig selv – vel at mærke inden man poster: Hvad er det præcist, jeg vil opnå? Hvad er mit budskab?

2. Hvem er modtageren?

Når du har stillet dig selv spørgsmålet om budskabet i dit opslag – er det i samme åndedrag mindst lige så vigtigt også at spørge dig selv, hvem der kan få glæde af dit opslag. Er det alle og enhver, der finder det interessant at høre om din fantastiske weekendtur til Harzen, eller er det i realiteten kun dine nære venner og familie?

Du kan i dag selv bestemme, hvem der skal se dine opslag på Facebook – om dit opslag skal være offentligt tilgængeligt for alle, kun for dine venner eller endnu mere specifikt for en af dine såkaldte lister. En særdeles nyttig funktion, som du kan inddrage, inden du ’slår noget op’ på din væg.

3. Hvad er værdien?

Endnu et klassisk spørgsmål, som vi ofte glemmer som afsendere: Hvorfor er dette opslag værdifuldt for mine venner? Er det sjovt, tankevækkende eller blot en skæv ide? Sørg for, at du kan sætte ord på, hvorfor det vil være værdifuldt for dine venner at få informationen. Ellers er du godt på vej til at blive irrelevant – og som afsender er det en forfærdelig skæbne.

4. Hvem er afsenderen?

Alle iscenesætter sig selv på Facebook. Det kan vi ikke komme uden om. Men der er forskel på, hvordan det bliver gjort, og hvordan du vægter dit fokus. Kommunikerer du udelukkende med dig selv som omdrejningspunkt på Facebook, så gør det varsomt. Det kan i hvert fald være en god huskeregel at spare på selvhøjtideligheden og skrue op for glimtet i øjet.

Hvad er dine oplevelser med vennernes statusopdateringer?

Og husk i øvrigt, at du naturligvis skal følge vores side på Facebook, hvor vi taler om os selv og vores rejser til Harzen...