Den ene ting, der forhindrer dig i at nå dine mål (og 2 effektive måder at give den kvælertag)

Der er en karakterbrist, som vi alle sammen besidder. En kvabset kat, der umotiveret dukker op og hvæser, mens den kradser i vores selvtillid, når vi har allermest brug for den. Den forhindrer os i at turde følge vores drømme og nå vores ambitioner.

Jeg taler om din frygt for at blive afvist. Vi har den alle, og den er meget magtfuld. Med god grund: Undersøgelser viser nemlig, at afvisninger får vores IQ til at dale midlertidigt, forringer vores evne til at analysere situationer og gør os mere aggressive.

Da jeg skrev min første roman, blev den skrottet af et par forlag, inden den blev antaget. Forlagsredaktørerne kunne lige så godt have ført mine fingre langsomt ned i makuleringsmaskinen. For vores hjerner sidestiller fysisk og mental smerte.

Helt kort sagt: Afvisning gør nas. Så dem vil vi gerne undgå.

Undgå afvisninger: Mur dig inde i isolation

Nej, det er ikke mit råd. For desværre og naturligvis havner vi konstant og uundgåeligt i situationer, hvor vi risikerer afvisninger: Når vi skriver jobansøgninger, beder om lønforhøjelse, ringer til en kunde, møder op til en date, deltager i en konkurrence. Beder om hjælp og tjenester, stiller et dumt, men nødvendigt spørgsmål – det sker ustandseligt.

Du kan kort sagt ikke undgå situationer, hvor du muligvis bliver afvist. I hvert fald ikke uden at indskrænke din verden betragteligt og kaste alle ambitioner i kompostkværnen. Isoler dig i en hytte i skoven med hundehvalpe til knæene i stedet for at forfølge den der farlige drøm om at starte din egen virksomhed.

Nej, du vil blive afvist fra tid til anden. Og fordi afvisninger er uundgåelige, kan du lige så godt forberede dig på dem. Det får du to metoder til her.

Den ene viser dig, hvordan du kan træne dig selv i at håndtere de uundgåelige afvisninger bedre. Og den anden kan hjælpe dig med at komme hurtigere over de afvisninger, der gør mere ondt, end et hurtigt træk på skuldrene kan afhjælpe.

Vil du lære at skrive tekster, folk gider læse, og blive bedre til at stå foran andre og præsentere dine budskaber? Så kom med på vores kommunikationsuddannelse.

1) Øv dig i at blive afvist

Ja, det lyder ret trist, men lad mig lige fortælle dig historien om Jia Jiang. Han ville gerne starte sit eget firma, men han frygtede alle de mennesker, han skulle kontakte for at komme i gang. Der var udsigt til en perlerække af afvisninger.

Hvad gjorde Jia så? Han ændrede den stressende og nervøse måde, han tænkte på situationer med potentielle afvisninger. I stedet indrettede han en legeplads for sig selv med et projekt, han kaldte 100 Days of Rejection.

I 100 dage ville han bede fremmede mennesker om alle mulige tjenester. Han ville med vilje udsætte sig selv for at blive afvist – hver eneste dag i over tre måneder.

Han bad fx om en burger refill på en burgerrestaurant, og han gik ind til en frisør og bad om at blive klippet som en schæferhund. Det ville de ikke. Men som videoen herunder viser, fik han også overraskende mange positive tilbagemeldinger. Som fx da han spurgte en fremmed: ”Må jeg spille fodbold i din baghave?” og svaret var: ”Ja da!”

Pointen med Jias historie er følgende:

Han ændrede rammerne for situationen, hvor han kunne blive afvist. Frem for at se det som en nærdødsoplevelse, som han kun havde lyst til at flygte fra, blev det til en leg, hvor han bare kunne prøve igen.

Han hjalp sig selv videre ved at forsøge at gøre det SJOVT for sig selv.

Forskningen bakker ham op:

Jia Jiangs eksperiment trænede ham i at komme videre oven på afvisninger og i ikke at tænke på situationer med risiko for afvisninger som eksistentielle liv-eller-død-øjeblikke. Det er IKKE liv eller død, om du får det job eller den lønforhøjelse.

Insister derimod på at betragte situationen som en leg, hvor du samtidig kan have det sjovt.

Og lyder det nemmere sagt end gjort, har jeg også en metode, der gør det lidt lettere at håndtere, når katten kradser et blødende hul i din selvtillid.

2) Søg trøst efter afvisning

Når du udsætter dig selv for situationer, hvor du risikerer at blive afvist, er der naturligvis en vis sandsynlighed for, at du bliver det.

Så når det sker, er det en fordel at have en trøstestrategi. Dem får du to af her. Og nej, ingen af dem handler om altid at have en liter vaniljeis ved hånden.

Men den ene gør næsten.

Strategi #1: Kram en bamse

Mange forskere mener det alvorligt, når de giver dette gode råd til at komme over afvisninger og skuffelser: Hav en bamse inden for rækkevidde.

Studier viser, at de negative effekter forårsaget af at være ekskluderet fra sociale sammenhænge bliver reduceret ved at røre ved en bamse. Helt seriøst.

Strategi #2: Kend dine nøglepersoner

Forskning viser også, at fysisk smerte bliver reduceret af blot at se billeder af dine nærmeste, og at et lykkeligt ægteskab reducerer smerter ved kroniske lidelser.

Så ud over at have din favoritbamse med i tasken, når du skal til jobsamtale, kan du overveje, hvilke personer der giver dig den bedste smertelindring.

Du ved nok godt, hvem de er. Så vend dig mod dem, når du får afslaget, og det svider i selvtilliden. De er det nærmeste, du kommer på at blive kureret for smerten ved at blive afvist.

Med dem i baglommen gør afvisning ikke ondt særligt længe. Fortrydelse varer derimod hele livet.

Et hemmeligt ekstra råd

Husk, at afslag er din eneste vej til at komme nogen steder med den succes og de ambitioner, du drømmer om.

Tænk på det sådan her: Jo mere succesfuld du bliver, jo flere afvisninger vil du også opleve. Da Obama vandt det amerikanske valg i 2008, blev han sjovt nok præsident, fordi flertallet stemte på ham. Men overvej samtidig, at der var 61 millioner mennesker, der aktivt tog stilling til ham og sagde nej tak. Av.

Og så kan vi jo her på bloggen godt lide tanken om, at vi kan hjælpe hinanden. Måske kan du fortælle om en situation, hvor du er bange for at blive afvist? Så kan det være, en anden læser har en ide til, hvordan du kan lege dig igennem den.