8 finter, der rykker din LinkedIn-profil fra 1. division til Superliga

Over 1 million danskere er på LinkedIn, og i takt med at vi bruger mere og mere tid på platformen (og ikke bare har vores støvede profiler til at ligge stille), opstår der også flere og flere karriere- og forretningsmuligheder. Er din profil gearet til denne udvikling?

Du har nok en LinkedIn-profil. Den har sikkert det allermest basale på plads og indtager, hvad der svarer til en stabil midterplacering i 1. division. Men du har højere ambitioner: Du vil rykke op i Superligaen.

Her er 8 finter, som vil imponere talentspejderne og forbedre dine muligheder for at drible dig vej til nye muligheder på LinkedIn.

1. Ram den lige i røven

Det vigtigste felt på din profil er din Headline. Det er i høj grad din Headline, der bestemmer, hvor mange der ser din profil. Den står nemlig ikke bare på din profil, men er også synlig i søgeresultaterne, forsidestrømmen og gruppediskussioner.

Brug dine knivskarpe kommunikationsevner til at skrive 120 tegn, der rammer kernen af, hvem du er, og hvad du har at tilbyde. Den unikke Headline vil vække interesse hos din modtager, få ham til at klikke og give dig den opmærksomhed, du fortjener.

Hvem ved? Hvis du rammer den lige i røven, kan det måske føre til din karrieres højdepunkt.

2. Sæt den rigtige opstilling

LinkedIn-profiler bliver hurtigt lange og informationstunge. Derfor er det vigtigt, at du præsenterer det væsentligste først, så din modtager ikke står af. Udnyt, at LinkedIn lader dig rykke rundt på de enkelte sektioner, og sæt dine bedste spillere på de vigtigste positioner. Er din uddannelse fx dit vigtigste salgsargument, så ryk uddannelsessektionen op over erhvervserfaring.

3. Vis pokalskabet frem

Don’t tell it – Show it! Bak dine blændende beskrivelser af dig selv op med nogle eksempler på arbejde, du rent faktisk har udført. Brug Publications til at henvise til udgivne opgaver og artikler, du har skrevet, eller vedhæft dokumenter, slides, billeder, videoer eller andet ud for dit Summary og dine stillinger. Sidstnævnte feature er i skrivende stund ved at blive rullet ud af LinkedIn, så ikke alle har adgang til den endnu, men det kommer snart.

4. Kald på bolden

Hvis du ikke kalder på den, så får du den heller ikke. Brug de søgeord på din profil, som du gerne vil findes på, når folk søger på LinkedIn. Søgeord i din Headline og i titler på dine stillinger vægter højt i LinkedIns søgemaskine, men der søges i alt på profilen.

Læs mere om søgeordsoptimering af din LinkedIn-profil.

Den sikre vej til topplaceringen i søgeresultatet er gennem massiv gentagelse af søgeordet, men hold det elegant. Din profil skulle også gerne være interessant for rigtige mennesker.

5. Husk dine medspillere

Uden medspillere når du ikke langt. Anbefalinger og Endorsements fra dine kontakter giver din profil troværdighed og vidner om en stor og engageret kontaktflade. Anmod om anbefalinger fra tidligere eller nuværende kollegaer, chefer, samarbejdspartnere og kunder, men vær personlig. Masseudsendte standardanmodninger bliver ofte ignoreret.

Sørg for at liste nogle Skills, som dine kontakter kan Endorse dig for. Giv dine kontakter Endorsements, men kun for de Skills, du reelt kan stå inde for, så øger du chancen for at få seriøse Endorsements tilbage.

Projects kan bruges til at beskrive projekter, du har arbejdet på, og her kan du angive, hvem du arbejdede sammen med. Det samme kan du gøre med Publications, og det viser, at du er en holdspiller.

6. Få navn på trøjen

Det er smart med navne på fodboldtrøjer, så tilskuerne kan se, hvem der er hvem. URL’en til din offentlige profil skal du bruge, når du vil henvise til din LinkedIn-profil. Du kan se den under dit profilbillede, og den ligner som udgangspunkt noget volapyk, der gør det svært at genkende dig. Rediger den så den bliver kortere, pænere og til at forstå. Indsæt den så i din mailsignatur – og brug den også andre steder, hvor du gerne vil henvise til din profil.

7. Slå lange afleveringer

Er det kun de nærmeste spillere, som skal have glæde af dine geniale afleveringer? Statusopdateringer, likes og anden aktivitet på LinkedIn vises i Activity feedet på din profil, men som udgangspunkt kun til dine egne kontakter. Hvis du er gavmild og velinformeret og gerne vil vise det, så sørger du selvfølgelig for at dele og dermed give dit netværk viden, de kan bruge. Din gavmildhed kan du også vise resten af verden ved at gøre dit Activity feed synligt for alle LinkedIn-brugere, der besøger din profil. Det kan du gøre under Settings.

8. Skab plads

Du har brug for plads omkring dig, hvis dine bemærkelsesværdige træk skal komme til deres ret. Undgå, at dine tekster på profilen bliver til tunge tekstblokke, der er svære at overskue og umulige at skimme. Skab plads og luft i dine tekster. Lav linjeskift, brug punktopstillinger så meget som muligt og brug de begrænsede formateringsmuligheder, du har. Få en uddybende forklaring her.

Samba!

Vær ikke bange for at give finterne lidt samba. Professionelt behøver ikke betyde kedeligt. Den gennemsnitlige LinkedIn-profil er tilpas støvet til, at du har alletiders mulighed for at være kreativ og skille dig ud. Udnyt den!

Morten er e-bogsforfatter, foredragsholder og blogger på ModerneJobsøger.dk. Hans e-bog All In – Networking og Personlig Branding med LinkedIn er nem at gå til og fortæller om mulighederne på LinkedIn, og hvordan du udnytter dem til fulde.