5 ting Peter Plys kan lære dig om at blive mere effektiv på dit arbejde

Hvem skulle have troet, at den lille buttede bjørn kunne hjælpe dig med at blive mere effektiv på arbejde? Her får du Peter Plys’ 5 tidløse sandheder om effektivitet på arbejdet, som enhver moderne medarbejder burde efterleve.

1) ”Organisere gør man, før man gør noget, for at det, man gør, ikke skal gå i kludder”

Der findes kun én ting, der er værre end at tale tingene ihjel, og det er at kaste sig ud i små og store projekter uden en plan. Det ved Peter Plys, men det er bemærkelsesværdigt, hvor få der efterlever hans gode råd. At organisere et projekt er ikke svært. Det handler om spørgsmålene hvem, hvad og hvornår.

De to væsentligste fejlkilder i større projektarbejde er for sen projektstyring eller for sen brainstorm. Sørg for at udrydde begge disse faldgruber ved første projektmøde, hvor I lægger slagplanen. Metoden er at bryde alle opgaver ned i mindre dele, så man kan handle på dem. Du kan skabe dig overblikket i et simpelt Excellark med titel på projektet, navne, opgaver og dato for eksekvering.

2) ”Hvis du får et sug i maven, skal du ikke være nervøs. Du er sikkert bare sulten”

Du bruger garanteret meget tid og mental energi på opgaver, du enten ikke har tid til at løse, eller som du er nervøs for ikke at løse ordentligt. Peter Plys går til sagen med sin vanligt afslappede og enfoldige stil. Det kunne vi alle sammen lære noget af.

Fokuser på én opgave ad gangen. Lad være med at multitaske - det er ineffektivt og stressende. Sørg for, at du arbejder fuldstændig uforstyrret mindst én time om dagen. Fortæl det til dine nærmeste kollegaer, sluk din telefon, og luk din mail.

Og hvis du skulle blive nervøs, har du sikkert bare brug for en honningmad.

3) “Floder ved, at der ikke er nogen grund til at skynde sig. Vi skal nok nå frem”

Peter Plys er ikke en stresset bjørn. Det er, fordi han bevæger sig langsomt, men sikkert i den rigtige retning.

Lad være med at blive en af dem, der løber rundt på gangene med uglet hår og røde øjne. Tempo har sjældent noget med effektivitet at gøre. Det handler derimod om at arbejde på det rigtige – og det er derfor, at al effektivitet handler om bevidsthed om sine prioriteringer og disciplin nok til at holde fast i dem.

Kender du dine prioriteringer af dine opgaver?

Et godt råd er at planlægge morgendagens vigtigste opgave, inden du går hjem fra arbejde. På den måde møder du afklaret og fokuseret op næste dag. Gå i gang med opgaven, og løs den, inden du tjekker mails og smalltalker med dine kollegaer.

4) ”Det er lige dagen til at udrette noget”

Peter Plys ved, at den vigtigste egenskab for den effektive medarbejder er evnen til at handle. Handling er fremdrift. Vi skal alle træne vores eksekverings- og beslutningsmuskel hver dag, hvis den skal blive stærkere. Mindre snak. Færre møder. Mere handling. Det er simpelthen umuligt at forestille sig for meget handling, hvis du ellers har fulgt Plysbjørnens råd nummer 1.

5) "Man kan ikke andet end at respektere folk, der kan stave til svære ting, men at stave er ikke alt."

...Der er dage, hvor det at stave perfekt bare ikke tæller.

Perfektionister er værdifulde for enhver virksomhed på grund af deres høje standarder, og vi beundrer deres sans for detaljen. Men sommetider er det simpelthen væsentligere at få noget godt ud af døren, selvom det ikke er perfekt. Sommetider tæller perfektion ikke.

Når pengene eller tiden løber ud, er den effektive medarbejder færdig. Det kan være, projektet ikke er perfekt, men det er godt. Og det er godt nok.