#39 Sådan undgår du at skride i kultursvinget
Hvordan lykkes jeg i mit job?
Hvordan får jeg ting til at ske i min organisation?
Hvordan opbygger jeg et tillidsfuldt forhold til min kollega?
I en perfekt verden ville vi servere et svar a la ”følg disse tre punkter ...”. Men vi kan allerede nu afsløre, at der ikke findes nogen trin for trin-guide. For svaret i dag er meget mere komplekst: det er nemlig kultur. Især forståelse for virksomhedskultur.
Det betyder blandt andet, at du godt kan tage og pakke din ’her kommer jeg’-attitude væk, når du begår dig i en organisation. Det betyder også, at der er forskel på, om du skal arbejde med et team i Billund, Singapore eller København. Og så betyder det sjovt nok også, at der er forskel på, hvordan du skal agere, når du arbejder sammen med Lars og med Julie.
For hvis man som leder, kollega eller bare som person skal have sin agenda igennem, så bliver man nødt til at tilpasse sig de mennesker, man interagerer med, og den kontekst, de kommer fra.
Netop det er noget, Kent Thomsen slår et slag for i dagens podcastepisode. For Kent er en person, der har oplevet kulturskifte helt tæt på. Ved at gå fra LEGO – en succesfuld organisation baseret på nordiske værdier – til L'Oréal – en global, franskorienteret og mindst lige så succesfuld organisation – har Kent forstået, hvor meget opmærksomhed dette emne fortjener.
I denne episode af bro fm tager vi derfor et dyk ind i virksomhedskulturens og relationernes sfære til en snak om, hvad der egentlig gør dig til en god leder, en god kollega eller simpelthen bare et godt menneske (den sidste påstand står for redaktionens regning).
“”Du kan ingenting selv. Du er afhængig af de mennesker, du har omkring dig. Du får ingenting til at ske, hvis ikke du kan bygge relationer til de mennesker, du har omkring dig.””
Kent Thomsen, General Manager, L'Oréal Professional Products Division Nordics
3 gode grunde til at lytte med
Ved at lytte til denne bro fm-episode får du Kent Thomsens personlige og professionelle erfaringer fra de højeste ledelseslag i både LEGO og L’Oréal. Lad os summere op for dig med tre slagkraftige argumenter:
- Du bliver klogere på, hvordan du afkoder en virksomhedskultur og på, præcis hvor vigtig tillidsfulde relationer er for den.
- Du hører, hvad viden om værdier, diversitet og sårbarhed – og kombinationen af denne treenighed – betyder for virksomhedskultur.
- Du kommer i helt urimeligt godt selskab med en gemytlig og gæv jyde, der brænder for sit job og de mennesker, han arbejder sammen med.
Personligt mener vi, at argument nummer 3 burde være nok til at få dig til at trykke play.