#35 Fra formål til fortælling: Rebrandingen af Ørsted
Hvorfor skiftede DONG Energy navn til Ørsted? Hvad er det for en fortælling, navneskiftet indebærer? Og hvorfor er det strategisk smart at bruge et ’Ø’ i navnet på en international virksomhed?
Disse spørgsmål får du svar på i denne 35. podcastepisode fra bro fm. Vi har inviteret Filip Engel, der er Senior Director i Ørsted, ind i studiet til at gøre os klogere på Ørsteds nye fortælling, og hvilke fordele og udfordringer den indebærer.
Vi vil ikke afsløre alt for meget om, hvad formålet med den nye fortælling [*host* grøn *host* energi*] er, men i stedet henlede dig til de 3 grunde til at lytte med.
Hvorfor skal du lytte med?
Fordi der deles guldkorn ud fra den hemmelige slikskuffe, når vi bl.a. får at vide af Filip, hvorfor det er vigtigt at gentage dit budskab igen og igen. Derudover vil du heller ikke gå glip af:
- hvorfor man som virksomhed ikke bare bør tale om sig selv
- hvordan man får ledelsen i virksomheden med på idéen om rebranding
- hvilke lavpraktiske ting man ikke må undervurdere, når man ruller sin nye fortælling ud
Med andre ord så er der masser af både interessant, lærerig og sjov viden at hente ved at lytte til denne podcast. Du skal blot trykke på play-knappen længere oppe.
De 3 vigtigste pointer på under 5 minutter
Hvis du ikke har tid til at høre hele podcasten, men gerne vil have de 3 vigtigste pointer, hjælper vi dig på vej. For dem skal du selvfølgelig ikke misse, når nu du kan få dem serveret i snackportioner her:
1. Hav et tydelig formål
Gør det helt klart, hvad din virksomheds branding skal være. Hvad er centralt, helt-ind-i-kernen vigtigt for jer?
Dette indlejrede formål må meget gerne være noget, der er større end jer selv. Så kan kunderne identificere sig med det og sætte jer på landkortet som en virksomhed med en konkret holdning i hjertet.
Og for netop Ørsted så udspringer deres formål i at være frontrunner for grøn energi.
“”Det var ikke en fortælling om, at vi skulle blive en helt anden virksomhed. Det var nærmere en ny kurs for at fortælle, hvad vi allerede gik og gjorde””
Filip Engel, Podcastgæst #35
2. Gentag dit budskab
Din nye fortælling og budskab skal gentages. Gentagelse på gentagelse på gentagelse. Lige til du selv brækker dig over det. Og så lidt mere. Og så gentages igen. Gentagelse.
Selvom det virker banalt, vil der altid være nogen, der endnu ikke har hørt dit budskab. Derfor er gentagelse altafgørende for at komme ordentligt ud til målgruppen.
Til de, der har hørt budskabet i første omgang, anden omgang og tredje omgang, er gentagelse også vigtigt. Jo flere gange, budskabet kommer ud, desto tydeligere etableres det. Du indprenter dig på modtagerens nethinde ved at bruge det samme budskab på en konsekvent måde.
”Du skal ikke have for mange budskaber, men holde fast i én ting, du vil sige. Og så holde fast i det i meget lang tid. Også forbi det punkt, hvor du selv er ved at brække dig over det.”Filip Engel
Senior Director of Group Sustainability, Public Affairs & Branding i Ørsted
3. ”Show it, don’t tell it”
Når du skal have ledelsen med på vognen til ny branding af virksomhedens formål, skal du have is i maven. Det kræver mod og forberedelse.
Det er vigtigt at forberede en løsning, ikke et forslag – men noget konkret.
Vis vejen; den nye retning, du anbefaler.
Vis, at andre har gjort noget lignende, og at det virkede for dem.
Vis, at du har hjertet med og allerede har søsat testtiltag.
Filip fortæller, at i en kæmpe rebranding, som Ørsted har gennemgået, skal du også huske, at hjertet internt i virksomheden skal være med. Arbejdet kan ikke alt sammen udliciteres til et konsulenthus. For medarbejderne er en del af essensen og en vigtig del af arbejdet med den nye fortælling. Alle skal med på vognen.
Der er selvfølgelig også meget andet, Filip deler ud af spændende pointer, hvis du lytter til podcasten.