10 gode råd når du skriver til intranettet

Din tekst til intranettet skal fænge for at fange dine kollegaers opmærksomhed. Og som hovedregel skal du huske på, at dine kollegaer kun motiveres til at læse dit indlæg, hvis det kan bidrage til deres egne opgaver, projekter, selvudvikling eller resultater.

Men der er hjælp at hente; følg de ti råd, og opnå større effekt, næste gang du skriver en tekst til jeres intranet.

  1. Gør dig klart, hvem i din organisation der kan opnå resultater ved hjælp af dit projekt?
  2. Overvej, hvad der appellerer til deres faglighed og interesser?
  3. Placér dit indlæg et sted på intranettet, hvor der er størst sandsynlighed for, at de relevante kollegaer ser det (det er typisk ikke under din egen afdelings projekter, men nærmere i nyhedsfeltet).
  4. Sørg for, at din overskrift appellerer til de rette kollegaer i organisationen (hellere ramme få end ingen).
  5. Gør det kort og klart – hellere kortere og mere målrettede indlæg end ét langt.
  6. Beskriv, hvad det er for en problemstilling, du har brug for sparring og ideer til (og vis dermed dine kollegaer, at du er interesseret i at lytte, og at andre har mulighed for at påvirke projektet).
  7. Brug gerne et billede til at visualisere dit indlæg.
  8. Skriv korte afsnit, der gør teksten let at læse på skærmen.
  9. Sørg for at få læst korrektur på teksten, inden du publicerer den.
  10. Afslut dit indlæg med kontaktoplysninger og handlingsmuligheder, så du sikrer, at dine kollegaer ved, hvad de skal gøre for at udvise den adfærd, du ønsker.

De fem største hit på intranettet ifølge Gerry McGovern:

  1. Find en kollega
  2. Procedurer, politikker, retningslinjer
  3. Uddannelse, træning, kurser
  4. Nyheder
  5. Jobopslag

Besøg: http://socialeintranet.dk/