I bro arbejder vi praktisk og strategisk med kommunikation og adfærd fra morgen til aften. Derfor er det vores konsulenter, der underviser og drysser teoretiske og praktiske indspark ned over deltagerne på vores uddannelsesforløb.

Målgruppe

Uddannelsen er til dig, der lever af at ændre andre menneskers adfærd, men efterspørger konkrete og videnskabeligt beviste teknikker til at forbedre dine resultater. Vi tænker, at du arbejder med fx ledelse, organisationsudvikling, salg og markedsføring, kampagner eller kommunikation.

Måske overvejer du denne uddannelse, fordi du arbejder med at implementere strategier, men oplever, at det dér med at omsætte strategi til konkret adfærd driller. Måske er du afhængig af at forstå menneskers adfærd, fordi du arbejder med affaldssortering. Eller måske sidder du med en konkret problemstilling, hvor du gerne vil have folk til at bruge et system, en tilgang eller en proces på en bestemt måde.

Vores deltagere på uddannelsen har typisk meget forskellige baggrunde, og der kan derfor stå alt fra leder til affaldsplanlægger, operasanger, konsulent eller forandringsagent på visitkortet. Fælles for dem er, at de søger viden og inspiration til, hvordan man får folk til at ændre adfærd.

Udbytte

Med uddannelsen i adfærdsdesign får du en praktisk anvendelig bouillonterning af 60 års forskning kogt ned til teknikker til at forstå og ændre adfærd.

Uddannelsen tager dig gennem fire moduler, der hver især har til formål at ruste dig til titlen ’adfærdsdesigner’ med alt, hvad det indebærer af teoretisk viden om feltet, forståelse for centrale metoder og praktisk forankring af læringerne. Vores mål er, at du efter uddannelsen kan gå direkte ud og kortlægge ønsket adfærd, foretage kvalificerede adfærdsanalyser, identificere barrierer og implementere mulige nudges og designløsninger.

Moduler

 
Modul 1

Hvad vil du ha’ – om ønsket adfærd og irrationelle mennesker

I bro kribler vores kroppe for at skabe varige adfærdsændringer. For at hjælpe andre på vej mod netop den adfærd, de søger fra dem selv, deres kunder, kollegaer eller hele organisationen. Og med videnskabeligt underbyggede adfærdsprincipper inden for adfærdsdesign og nudging arbejder vi hver dag med at flytte mennesker.

På modul 1 introducerer vi dig for den adfærdsvidenskab, der ligger til grund for adfærdsdesign. Du får en grundig indføring i de menneskelige begrænsninger, der ofte er benspænd på vejen mod den ønskede adfærd – og du lærer om vigtige adfærdsprincipper, der kan føre dig udenom dem. Og så arbejder vi også med at omsætte vage strategier og målsætninger til konkret ønsket adfærd.

Samtidig retter vi fokus mod eksempler og cases fra din egen hverdag, hvor adfærdsdesign kan bidrage til at løse udfordringer – aktuelle som hypotetiske. Case-arbejdet skal sikre, at du får adfærdsprincipper og -metoder helt ind under huden, og at uddannelsen har praktisk relevans for dig.

 
Underviser

Niels Holm Jensen

På 1. modul bliver du klædt teoretisk på, når du møder Niels, konsulent i bro. Han er uddannet cand.psych. og ph.d. og har tidligere forsket og undervist i adfærdsdesign og adfærdspsykologi på Aarhus Universitet. Når Niels ikke underviser, rådgiver han vores kunder i brug af adfærdsdesign adfærdseksperimenter.

Niels Holm Jensen
Se profil
 
Modul 2

Let røven – find friktionerne, og byd på en løsning

Modul 2 giver dig en grundig indføring i de kvalitative metoder, der skal til for at skabe forandring. For vi skaber ikke langsigtede og varige adfærdsændringer uden de rigtige metoder til at indsamle, identificere, analysere og kvalificere data.

Du kommer til at stifte bekendtskab med mønstergenkendelse, feltstudie og brugerrejse – og en hel masse andre, der vil kunne imponere selv en garvet sociolog.

På modulet får du også lov til at afprøve dine evner i praksis, når vi sender dig og dine meddeltagere en tur i marken for at foretage et mini-feltstudie. Det er selvfølgelig en del af pakken for at ruste dig til at kunne indsamle og bearbejde data hos den målgruppe, du ønsker at rykke.

 
Underviser

Frieda Molin

På modul 2 møder du vores metodenørd Frieda. Frieda er uddannet sociolog og ved en masse om kvalitative metoder, og hvordan man kan undersøge menneskers adfærd. Denne viden bruger hun til at designe undersøgelser og teste nudges. Derudover underviser og rådgiver Frieda om adfærdsdesign og nudging for flere af vores kun­der på miljø- og sund­hed­som­rådet.

Frieda Molin
Se profil
 
Modul 3

Træning og test – teknikker til test og ned i egen case

Vi er nået til det tredje modul på uddannelsen. Du er allerede bekendt med det fundamentet i adfærdsdesign og nudging – og du har lært at undersøge barriere med kvalitativ metode. Det er på tide at kigge på din egen case og til de kvantitative metoder.

På modul 3 arbejder du med din indsigt i egne beslutningsmønstre. For evnen til at se sine personlige biases og kognitive fejlslutninger kan være ganske afgørende, når målet er at forstå andre mennesker og vurdere, hvad det kræver at skabe forandring hos dem.

Modulet giver dig samtidig en grundlæggende forståelse for, hvorfor test og kvantitative metoder går hånd i hånd med gode løsninger. Og du lærer, hvordan du udvælger den rigtige test til en given udfordring.

 
Underviser

Anne Gerhardt

På modul 3 skal vi kigge indad, og her er Anne din underviser. Hun er seniorkonsulent i bro og ved, hvordan man rykker mennesker fra ligegyldighed til engagement, fra afmagt til ejerskab, fra tøven til handling – bl.a. fordi hun ved, hvordan vi træffer beslutninger.

Anne Gerhardt
Se profil
 
Modul 4

Fremtidens adfærdsdesign - opsamling og sikring

Trådene skal samles, og din viden skal bundfælde sig: Dét er fokus på uddannelsens sidste og afsluttende modul, hvor vi ser frem og tilbage på en og samme tid. Vi genbesøger de vigtigste pointer fra uddannelsen, og vi ser på, hvordan du kan bruge indsigterne i dit kommende arbejde som adfærdsdesigner.

Modul 4 præsenterer dig selvfølgelig også for nye læringer. Vi vil jo gerne sikre, at du går fra uddannelsen med værktøjskassen og vidensbanken fyldt til randen.

 
Underviser

Niels Holm Jensen

På 4. og sidste modul får du glæde af Niels, der samler op på alt, du har lært. Han er uddannet cand.psych. og ph.d. og har tidligere forsket og undervist i adfærdsdesign og adfærdspsykologi på Aarhus Universitet. Når Niels ikke underviser, rådgiver han vores kunder i brug af adfærdsdesign adfærdseksperimenter.

Niels Holm Jensen
Se profil

Testimonials

Du får hamrende dygtige undervisere, der formår at formidle flere års forskning på en nærværende og forståelig facon. Kurset er tilrettelagt med en god balance mellem teori og praksis, og der er masser af cases og mulighed for at bringe egne udfordringer i spil.

Michelle Laviolette
Senior kampagneprojektleder, Rådet for Sikker Trafik

Jeg bruger mine talrige nye og konkrete redskaber til at rekruttere og uddanne alle nye Baristaer på Sjælland. Med små nudges allerede fra første jobsamtale,- kan jeg meget hurtigere og langt mere effektivt motivere og engagere helt unge mennesker til at udleve Baresso værdierne.

Lasse Due
Cheftræner, Espresso House

Det fedeste er, at uddannelsen provokerer og udfordrer min klassiske kommunikationsopdragelse. Alt er funderet på solide adfærdsundersøgelser, og det tiltaler mig meget, at resultatet af ens nudging-indsats kan måles og vejes. Det kombineret med stjerneundervisere er en fantastisk cocktail.

Ida Olesen
Kommunikationskonsulent, Nordea

Detaljer

Datoer

15. - 16. januar 2019
Modul 1

27. - 28. februar 2019
Modul 2

25. - 26. marts
Modul 3

30. april 2019
Modul 4

Tid

Modul 1-3 strækker sig over 2 dage og er fra 9-16. Modul 4 er en dag og fra 9-15.

Forberedelse

Ca. 1 time inden første modul. Og ca. 4-5 timer forud for modul 3.

Prisen

Prisen er 39.000 kr. (ekskl. moms), men hvis du tilmelder dig som earlybird får du det til 37.000 kr.

Internat

Modul 1, 2 og 3 strækker sig over to dage. Du får morgenmad og frokost på uddannelsen, men hotel og middag er ikke inkluderet.

Har du brug for hotelovernatning i forbindelse med de øvrige moduler, skal du selv sørge for det.