7 Tinder-tricks, der gør dig til en bedre tekstforfatter 

Jeg har været et smut på Tinder, og nu skal du bare høre, hvad jeg har lært.

Okay, rettelse: Jeg har været en hel del på Tinder på det seneste. Faktisk har jeg en gang købt ’Tinder Premium’, og ja, jeg har nok også gennemført Tinder, som var det et spil Super Mario.

Vurderet på antallet af vellykkede dates, så har Tinder været spild af tid (undskyld Camilla, Therese, Nina og jer andre). Vurderet på, hvad appen har lært mig om at kommunikere til en kræsen målgruppe helt og aldeles blottet for tålmodighed, så er sagen en ganske anden.

For kan du klare dig på Tinder, kan du klare dig alle steder.

Hvis du ikke allerede har en Tinder-profil, så kan du jo bare stoppe læsningen her og gøre dine egne erfaringer.

Eller du kan du snylte på mit feltarbejde og samtidig undgå en akavet samtale med din Tinderkritiske partner derhjemme.

For her kommer 7 læringer fra Tinder, der gør dig til en bedre skribent.

#1 Skriv noget andet end de andre

Det bedste sted at starte er ved at spørge: Hvad gør alle de andre? Og skil dig så ud ved at undgå netop det.

På Tinder skal du derfor IKKE skrive, at du ”elsker god mad, musik og rejser”. For helt ærligt – hvem gør ikke det?

Derfor skal du: skrive noget originalt (ja, det gør også ondt på mig at bruge det ord). Skriv noget, så folk stopper op og tænker: ”Hovsa Carsten, den var ny! Det må jeg lige se nærmere på”.

For at konkretisere har jeg samlet et par af mine favoriteksempler fra originale Tinder-tekster her:

a)

b)

c)

Hvorfor virker de?

Fordi de bryder med konventionerne. Fordi du ser eller læser noget, du ikke havde forventet. Og fordi de nærmest er opbygget som en joke med en punchline.

#2 Læg op til dialog

Målet med enhver tekst er, at nogen læser den, forholder sig til den og interagerer med den. Sågar stiller spørgsmål ved den.

På Tinder kræver det, at I begge swiper til højre (og liker hinanden), for at du kan komme i dialog med et andet menneske. Og der er et par tricks til at få folk til det:

Derfor skal du:

  • 1) skrive noget provokerende a la ”Jeg har aldrig forstået hypen om bland-selv-slik” (og du skal ik’ ta’ pis på kvinders forhold til bland-selv-slik!)
  • 2) skrive noget overraskende a la ”Jeg har landets største udvalg af ansigtsmaling under sengen”
  • 3) holde en flanke åben – og ikke kamuflere dig i rygdækninger.

Pointen er, at du skriver noget, som vil vække en undren og fremtvinge en reaktion fra din læser.

#3 Slut fred med, at nogle synes, du er en nar

Hvis du allerede nu overvejer at hente appen – til research, selvfølgelig – skal du vide, at Tinder ikke er et sted for sarte sjæle. Der er konstant kontant afregning, og du bliver målt og vejet på meget få overfladiske parametre.

Og ved du hvad? Der er heller ingen gevinst i at prøve at få hele verden til at kunne lide dig. Det er den go’e gamle: ”Vil du ramme alle, rammer du ingen”.

Den holder både i tekst- og Tinder-universet. Om du har 400 inaktive Tinder-matches eller ditto nyhedsbrev-sign ups, det ét fedt. De er stadig ubrugelige.

Derfor skal du: indsnævre din målgruppe. Tal målrettet til dem, du gerne vil i kontakt med, og affind dig med, at der altid vil være nogen, der ikke tænder på dig og dine tekster.

Og hvis du alligevel ikke har lyst til at gå i dialog med folk, der måske ikke deler samme interesser – såsom at være overdreven glad for ansigtsmaling – jamen så er det spild af (u)krudt.

#4 Død ved tekst: Lær at begrænse dig

Kort er godt på Tinder – i hvert fald når det gælder tekst.

Og personligt er jeg ret vild med denne korte biotekst. Men der vil helt sikkert også være nogle, der ikke er, og på den måde lever den også op til læring #3.

Ude i den virkelige verden skal du også kunne begrænse dig. Så din tekst ikke slår folk ihjel af ren og skær uoverskuelighed.

[Tonni Bonde-stemme] Men Siiimon, jeg står og skal lave en lang, led årsrapport på 80 sider – den kan jeg jo selvsagt ikke korte ned og sige det hele på 1 sætning, vel?

Point taken. Selvfølgelig kan du ikke det, men jeg har et alternativ til dig:

Du skal tage biotekst-testen. Sæt Tinders tegnbegrænsning som ramme for din næste tekst, og prøv at skrive kernen på 500 tegn, så du har en form for formålserklæring.

Det stiller helt naturlige krav til, at du skal begrænse dig og formulere dig koncist. Og det er et kardinalpunkt for alle, der skriver årsrapporter, indlægssedler til medicinpakninger og mere eller mindre forførende tekster midt i mellem.

Og selv en kort biotekst kan blive for lang, især hvis det aktive udsagnsled står gemt bag en indskudt sætning langt væk fra grundledet:

#5 Fortæl en historie

Ligegyldigt om du er på Tinder eller ude i den virkelige verden, så er der én ting, vi mennesker simpelthen ikke kan modstå – og det er historier.

Og hvis du kan fortælle en historie, så kan du sænke barrikaderne hos folk og åbne for øret, øjet og hjertet (bl.a.).

Tinder har lært mig, at folk ofte er ret ligeglade med, hvad du har opnået, eller hvad du har lavet af velgørende ting i Afrika. De er mere optagede af, hvad du har gang i lige nu. Og hvad du gerne vil i fremtiden.

Derfor skal du: skrive til en følelse. Fx ved at:

  • 1) fortælle noget personligt
  • 2) give noget, læseren kan genkende, relatere til eller forestille sig
  • 3) male en fremtid sammen med din læser.

Eksemplet her er fundet på Instagram, og afslutningen er censureret væk. Ja, beklager – men det var redaktør-Simon, der nedlagde veto mod skribent-Simons eksempel.

Du må selv digte dig til enden på historien her. Jeg kan sige så meget, at det er lidt af en røvfuld.

#6 Variér dit udtryk

Alle mennesker har en flot vinkel. Nogle har kun én, mens andre er gode til at vise forskellige billeder med forskellige vinkler i forskellige kontekster.

Min første pointe i dette råd er, at der skal være konsistens mellem din tekst og dit billede – ellers er det utroværdigt.

Du kan ikke på den ene side skrive, at du er veganer, kun spiser økologisk og går højt op i dyrevelfærd – og samtidig have et profilbillede, hvor du er på fasanjagt eller står foran McDonalds … med mindre det er med et MEAT IS MURDER-skilt i hånden.

Min anden pointe er, at du skal variere dit udtryk. Altså du må naturligvis gerne vise dig fra din pæneste side; den gode side, du er tryg ved, og som du har specialiseret dig i gennem en årrække.

Men hvis du vil vise folk, at du er mere end bare det (og det vil du jo som regel gerne), så er du nødt til at udfordre dig selv ved at prøve et nyt format, en ny genre, en ny kontekst eller en helt ny vinkel.

Derfor skal du: oplæse din tekst. Oplæs fx din artikel, nyhedsbrev, årsberetning, medlemsblad, instruktion, træningsguide, manual etc. og publicer det som lydfil. Eller hvad med at optage det med et kamera og lave en how to-video, du kan dele på YouTube?

Pludselig har du en hel portfolio, hvor du viser dit smukke jeg fra forskellige vinkler.

Sæt i gang!

#7 Show it, don’t tell it

Den rigtige sætning kan sige mere end 1000 billeder, men du får lige præcis 0 point af Etta Cameron for sætningen: ”Jeg er sjov”, eller ”Jeg er sådan den ret kreative type, der finder på spændende ting”. Show it, god dammit!

Derfor skal du: vise det i din tekst. Vise det med dine billeder.

Og hvordan gør man det? Det gør du:

  • 1) ved at skrive som et menneske. Uanset om det er til Tinder-tyren, kunden, borgeren, patienten eller medlemmet. Her er 7 tips til hvordan.
  • 2) med helt konkrete eksempler – her er fx mit yndlingseksempel fra Tinder, som på magisk vis danner en hel masse billeder oppe i knolden på mig:

Hvis du er kommet helt herned, fortjener du en medalje. Eller et års forbrug af Tinder Premium (afsløring: Min medredaktør Marie vidste slet ikke, at Tinder Premium fandtes, så du skal ikke føle dig udenfor).

Og hvis du har fulgt med i håb om, at jeg ville komme ind på, hvordan du bruger Tinder rent praktisk, så må jeg skuffe dig. Du har ramt en forkert blog.

Til gengæld er du nu blevet en bedre skribent. Det var så lidt.

Men har du et tip, vi andre skal lære?

Har du et godt Tinder-teksttip

Mange har en holdning til Tinder og online dating. Og uanset om du har hands-on erfaring eller ej, så er du velkommen i kommentarfeltet 👇

Har du i stedet brug for professionel hjælp til en større opgave, der rimer lidt på copywriting, kernefortælling, tone of voice – så fang Simon, eller en af bros andre skrivenørder Marie eller Emil.

0 Kommentar


Tilføj en kommentar

Læg en kommentar

Kom med på bros kommunikationsuddannelse

Vil du lære at skrive som et menneske og at fortælle fængende historier, så dine læsere bliver limet fast til stolen?

Så overvej vores kommunikationsuddannelse, bro comm. Men overvej det ikke alt for længe, for i morgen udløber vores rabat, og prisen stiger med 5.000 kr.