#34 Content marketing med Henrik Hillestrøm: Få 10 års content-erfaring på 66 minutter

Hvornår er ’noget’ egentligt content marketing? Er det fx content marketing, når du poster noget fra din Facebookside?

Hvis der findes regler for det, så får du dem serveret i dag.

Du får i hvert fald en grundig indføring i strategien bag content marketing og de vigtigste do’s & dont’s i dagens podcastepisode.

Og denne gang har vi besøg af et velkendt ansigt. Eller rettere: en velkendt stemme. Nemlig vores tidligere kollega og forhenværende vært i bro fm med 33 podcastepisoder i patronbæltet – jep, den folkekære Henrik Hillestrøm.

Dit content må ikke være tilfældigt. Derfor skal du lave en contentplan, der kan indeholde bl.a. emner om, hvad der er aktuelt lige nu, eller hvilke spørgsmål dine kunder stiller.
Henrik Hillestrøm, Podcastgæst #34

Henrik bliver i episoden præsenteret som selveste ’Content-Kongen’, og i bro tør vi godt sige, at det er en titel han kan leve op til. For Kong Henrik har nemlig mere end 10 år på bagen med content marketing.

Og Henriks viden, erfaring og kompetencer, deler han generøst ud af, hvis du trykker på play-knappen lidt længere oppe.

Hvorfor skal du lytte med?

Det skal du gøre, fordi du ikke kan lade være. Og selvfølgelig, fordi du lærer, hvordan god content marketing:

  • skaber en relation til din målgruppe og/eller til potentielle målgrupper
  • etablerer dit brand som en slags ekspert i det område, du opererer i
  • opbygger din position på markedet og giver dig indflydelse.

Vi ved, at det er en bred disciplin. Så derfor tager vi dig igennem de vigtigste pointer og takeaways inden for content marketing – underbygget af konkrete eksempler på, hvordan det helt reelt fungerer i praksis.

Med andre ord så lærer du de specifikke trin, der kan selvantænde en potent content marketingstrategi, som i sidste ende kan tilfredsstille din målgruppes behov og måske endda også tiltrække andre målgrupper.

De vigtigste 3 pointer på under 5 minutter

Vi har gjort det nemt for den travle content marketeer; du får det vigtigste af det vigtigste kogt ned til det, der svarer til bare én sides word-doc. Og så tager det nøjagtig kun 3 minutter og 14 sekunder at læse det (ja, vi har testet det 😃).

1. Strategien bag content marketing

  • En content marketing-strategi skal vise, hvordan man kommer fra a) den nuværende tilstand til b) den ønskede tilstand. Det er altså det imellem, der er selve strategien.
  • For at kunne lave strategien skal du vide, hvilke mennesker du skal henvende dig til, hvilke kanaler du skal bruge for at ramme dem, og hvad du rent faktisk skal fortælle dem.
  • Strategien skal ende ud i at skabe værdi for din målgruppe. Derfor skal dit content have en retning og ud over rampen, før det er content marketing. Ellers er det bare indhold.

2. Fire vigtige p’er du bare skal kende

Henrik gennemgår fire faser i processen for content marketing. Du får den korthårede version her:

  • Planlægning: Dit content må ikke være tilfældigt. Derfor skal du lave en contentplan, der kan indeholde bl.a. emner om, hvad der er aktuelt lige nu, eller hvilke spørgsmål dine kunder stiller.
  • Produktion: Her er grundighed gud. Det skal laves i god tid og produceres meget kræsent. Her kommer contentplanen også i spil.
  • Publicering: Brug de kanaler, du har til rådighed, og de kanaler, som dine kunder har til rådighed. Valget af kanaler skal defineres ud fra din målgruppes vaner.
  • Promotion: Du kan ikke nå ud til alle bare ved at publicere det én enkelt gang. Derfor skal du gentage og opfølge på dit content kontinuerligt.

3. Henriks do’s and dont’s

De 3 do’s

  • Vær tålmodig og vedholden – fx når du skal lave en content plan.
  • Vær ydmyg, og hav de gode intentioner med dig – derfor skal du rådgive og ikke belære din målgruppe.
  • Vær åben om det, du har lavet – fx ved at fortælle historier om, hvad der virker, og hvad der ikke virker i dit content.

De 3 dont’s

  • Lad være med at køre på med salgsgas – overvej, hvornår du skal lave en salgsindsats i dit content. Det må ikke blive for ofte.
  • Lad være med at lyde gennemsnitlig – skil dig ud fra andre med din tone og stil i tråd med din målgruppes behov.
  • Lad være med at ignorere tal og data – hvis der er noget, der ikke virker, så skal du overveje at gøre noget andet.

Links som lovet

Lyt og abonner på bro fm

Du kan som altid abonnere på vores podcasts inde på iTunes. Og hvis du er en Android-person, så skal du bare hoppe over på Stitcher.